Hej, jag tnkte bertta hur jag utkat anvndningen av von Kekules referensnummer, s att det passar mig och programmet MinSlkt v3.12, som jag anvnder mycket. Problemen jag frskt lsa r att von Kekule bara omfattar frfder i rakt uppstigande led. Men jag vill ha med mina slktingars syskon, deras ttlingar och partners, och fr dem bde ttlingar och frfder.

Man kan frga sig, varfr referensnumren r s viktiga fr mig. Jo, jag anvnder dem fr att hitta bland alla slktforskningsdokument jag har. Till att brja med satte jag (i Windows) filnamn med von Kekules nummer med sju siffror. Ett foto fr nr 3 har jag gett namnet:

0000003 FOTO HkanOchAnnikaPlockarBr

jag har ocks lagt en genvg ("lnk" i UNIX/Linux) med namnet

0000003A FOTO HkanOchAnnikaPlockarBr

s att brodern Hkan till 3 Annika ocks knyts till dokmentet.

Alla dokument som jag samlar p mig i forskningen ligger i samma mapp/directory, och tack vare att Windows sorterar bl a p namn, s ligger alla dokumenten kring person nr 3 tillsammans. I denna mapp, "Arkivinfo", ligger skrmdumpar av kyrkboksutdrag, inskannade brev, ljudfiler frn intervjuer etc. Jag frsker klassa typen av dokument med frsta ordet, som i exemplet ovan r "FOTO".

Tillbaka till syskon etc. Jag har tagit till stora bokstver, och lgger till bokstverna A, B, C etc till ett Kekuleskt nummer, s att 2A, r (faderns till probandets) ldsta syskon, 2B r nst ldst osv. Oavsett kn. Barn till nst ldsta syskonet till probandets fader gr jag likadant med. 2BA r ldsta barnet, 2BB nst ldst osv. Fr att f in partner/makar, s anvnder jag understrykningstecken ("_"). Frsta maken till nst ldsta barnet ovan blir 2BB_. Gifter sig 2BB tv gnger blir andra maken 2BB__. Om jag tom vill registrera denna partners frldrar frlnger jag till 2BB__f och 2BB__m. Och deras frldrar till 2BB__ff, 2BB__fm, 2BB__mf och 2bb__mm. Osv.

Har du gjort ngot liknande, eller har sikter, s vore det kul om du svarar under denna rubrik!