Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Gemensamma anor.

  1. #1

    Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    153

    Gemensamma anor.

    Jag har kommit till att min fru och jag var släkt på långt håll på grund av våra skogsfinska anor. Vid val av gemensamma anor är min fru tionde personen från den jag utgått från, men det går att hitta två vägar till som gör henne till nionde resp åttonde personen. På hennes sida är det många anförluster, på min raka spåret från den gemensamma. Det skulle vara trevligt att enkelt se detta i Disgen.

  2. #2

    Bo Kleve
    Medlemsnr
    424
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    148
    Kan du inte använda Sök -> Gemensamma anor ?

  3. #3

    Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    153
    Jag uttryckte mig nog otydligt. När jag använder sök "Gemensamma anor" får jag en släktskapstavla där hon är tionde personen från den jag utgår ifrån, men det finns ytterligare två släktvägar med nio eller åtta steg. Det är de stegen jag gärna vill lätt kunna se i Disgen.

  4. #4
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    När du har flera gemensamma anor så visas alla alternativen. Sedan väljer du de den du vill se.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  5. #5

    Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    153
    Det här är kanske speciellt jag kan i alla fall inte i Disgen lösa det. Min fru och jag var släkt på mycket långt håll. Med gemensamma anor har jag bara att välja på en man och hans hustru. På min sida finns bara en rak väg mellan mig och toppen utan några alternativa steg. På min frus sida ger valet 10 steg från toppen i gemensamma anor men jag har kollat och vet att det finns två alternativa vägar på nio och åtta steg. Det beror på att det på hennes sida finns så mycket anförluster. I vanliga fall vet jag att jag kan välja det jag vill se men i det här speciella fallet har jag inte den möjligheten.

  6. #6

    Gunnar Öhrn
    Medlemsnr
    11916
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    74
    Jag använder GeneWeb för ta fram just sådant, för över med en Hedcomfil från Disgen så kan du visa släktskap/relation mellan två personer, även via ingifta personer.

  7. #7

    Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    153
    Tack! Ska kolla.

  8. #8
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Vilken Disgen-version har du?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  9. #9

    Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    153
    disgen 2021

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •