Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Koppla orter till en nyimporterad GedcCom-fil

  1. #1

    Camilla Ohlsén
    Medlemsnr
    59572
    Ort
    Härjedalen
    Inlägg
    11

    Koppla orter till en nyimporterad GedcCom-fil

    Hej på er!

    Jag har börjat använda Disgen så smått och importerade en GedComfil från Arkiv Digital som jag hittills använt som mitt program för släktforskning.

    Nu försöker jag att koppla alla data till Disgenträden (orter, källor mm) men jag undrar om det verkligen ska göras som jag gör det?
    Det tar evigheters evigheter att göra det om man som jag kopplar person för person till orter, källor mm. På varje person är det ju ofta många rader för orter och källor och innan jag är klar kommer det att ta jättelång tid. Just nu försöker jag koppla alla orter. Sen kommer alla källor och sist ska jag sätta koordinaterna för alla orter.
    På det här sättet blir det ju marginellt enklare att importera en Gedcomfil jämfört med att manuellt knappa in allt.

    Finns det nåt enklare sätt att göra det?

  2. #2

    Camilla Ohlsén
    Medlemsnr
    59572
    Ort
    Härjedalen
    Inlägg
    11
    Aah, jag har hittat ett enklare sätt men tar fortfarande lång tid. Men vad gör det - jag tycker ju det här är kul!

  3. #3

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Konvertera orter till Disgenort
    Orter som skrivits in i textfältet för ort eller som registrerats via en import är inte kopplade till ”ortsträdet”. Dessa orter kan konverteras till Disgen-orter. Med denna funktion blir de kopplade till Disgens ”ortsträd” på ett mer rationellt sätt än genom att gå igenom varje notis för sig och göra en koppling till en Disgen-ort.
    Du ändrar på ett ställe och ändringen träder i kraft överallt dit den kopplats.

    Öppna Disgen Verktyg/ Konvertera till Disgen Orter…
    Starta (Första gången) Fortsätt (nästa gång du öppnar)
    Du kan avbryta konverteringen när du vill och fortsätta vid senare tillfälle, och hoppa över poster som av någon anledning inte passar in i ortsregistret.
    https://handledning-disgen2021.dis.se/konvertera-orter (för Disgen 2021)
    https://www.dis.se/konvertera-orter (Övriga Disgen)

  4. #4

    Camilla Ohlsén
    Medlemsnr
    59572
    Ort
    Härjedalen
    Inlägg
    11
    Ja, tack Olle!
    Jag hittade så småningom den möjligheten och den gör det onekligen lättare än notis för notis som jag hittills gjort...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •