Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Direktkoppling till ArkivDigital

  1. #1

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275

    Direktkoppling till ArkivDigital

    Jag upplever att den tidigare markeringen som visade en länk till ArkivDigital inte är kvar.
    T.ex. vid en födelse.
    Stämmer? Eller hittar jag på fel ställe?
    Mvh/SivertJ

  2. #2
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!
    Den finns skam kvar.

    Skillnaden är att du får välja mellan olka länkar med knappen "Lägg till" och där välja vad det är du vill lägga till.

    Du kan numera, i Disgen 2021, ha länk till såväl AD som RA och till en webbadress. Något jag har stor glädja av, då en stor del av min släkt kommer från Danmark, jag kan numera länka direkt till de danska arkiver, precis som jag kunde innan till RA och AD.
    Senast redigerat av Hans-Peter den 2021-08-29 klockan 11:53.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  3. #3

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    Hej!
    Jag upplever att en markering (ex. nyckelhuvudet hos AD) saknas för att kunna hoppa direkt in i aktuell bok i AD. Har tidigare en mängd sådana länkar. Tidigare version av Disgen.
    Ser inget nu. Se bif. bild.
    Stämmer detta?

    Mvh/Sivert

    PS tidigare version var Disgen 2019.
    Bifogade filer Bifogade filer
    Senast redigerat av SivertJ den 2021-08-29 klockan 12:37.

  4. #4
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!

    Ja jag har då såväl symbolem med nycket som symbolen med länkar och RA:s symbol (Som jag inte kommer ihåg hur den ser ut just nu).

    Kan det vara så att du har AD hänvisningen efter en annan hänvisning utan länk. T ex. en gammal inskriven hänvisning till MyHeritage, Ancestry eller en annan källa? För att symbolen skall komma upp måste hänvisningen till AD o.s.v vara överst.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  5. #5

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    Hej!
    Nix, bara hänvisning till AD. Någon till RA.
    Kan du skicka en bild på hur det ser ut med symbol?

    Någon annan i forumet som upplevt samma "fel" som jag?

    Med vänlig hälsning, Sivert

  6. #6
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej igen!

    Prov att se på dessa två bilder, det ena är från en PÖ i Disgen 2021 där du ser nyckel symbolen för AD och det andra är fraån inmatningsfönstret för källan.
    Skärmklipp1.jpgSkärmklipp2.JPG

    På bilden från inmatningsrutan ser du knappen, trycka på den och du får tre möjliga alternativ.

    Som jag skrev innan är det viktigt att den källa där du har en länk är överst, i annat fall får du ingen symbol.

    Annars slå mig en signal så tar vi det via TeamViewer eller Fjärrhjälp. Jag finns i fadderlistan.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  7. #7

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    Hej igen!
    Precis som det ser ut i din skärmdump1 såg det ut i min PÖ med Disgen2019!! Jag tror att något har gått fel när jag "uppgraderade" till Disgen 2021.
    Alla dessa symboler jag lagt in är borta. Varför? Om du tror att det hjälper med att analysera via TeamViewer så kan vi köra det.
    Men som sagt, jag tror att uppgraderingen har gått fel. Orkar inte göra dessa länkar igen!

    Din rekommendation, Vær venlig

    SivertJ

  8. #8
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!

    Jag har visserligen inte hör om någon annan som har haft pron´blem med uppgraderingen, men det betyder ju inte att det inte kan finnas någon.

    Har du en säkerhetskopia av din databas från innan du uppdaterade? Har du det finns ju alla möjligheter att återställa databasen.

    Det är lite sent att köra TeamViewer nu, men vi kan göra det i morgon förmiddag eller någon annan tid som passar.

    Slå mig en signal men först efter 09.00, jag vill hinna gå med hunden och ha lite frukost först.

    Du kan även skicka mig en säkerhetskopia av din databas, så kan jag testa här om jag ser något konstigt, igen har du alla kontaktuppgifter i fadderlistan.

    Jag har såväl 2019 som 2021 på min dator, så version spelar ingen roll.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  9. #9

    Sivert Jonsson
    Medlemsnr
    57561
    Inlägg
    275
    Hej!
    Tack för upplägg! Ska kolla säk-kopia osv. Återkommer. Har ditt telefonnummer sedan augusti 2019. ; - )

    Vänligen, Sivert J

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •