Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Tilltalsnamn vid dubbelnamn ej markerat vid utskrift

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Tilltalsnamn vid dubbelnamn ej markerat vid utskrift

    Hej,
    Det verkar som tilltalsnamn vid dubbelnamn inte presenteras som det (ska) vid utskrift.
    Anna*-Maria vid utskrift blir bara det, inte Anna-Maria som jag tror det är tänkt.
    Fler som upplever detta?

  2. #2

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Varför har du med ett bindestreck? Om du tar bort det bör det bli OK.

  3. #3
    Det stämmer Edgar. Tar jag bort bindestrecket går det bra men då är det ju inget dubbelnamn längre. Jag pratar om de som döps till ett dubbelnamn men har det första eller andra namnet som tilltalsnamn. Kanske något som programmeringsgruppen bör titta på?

  4. #4

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Om bara den ena delen av ett "dubbelnamn" används som tilltalsnamn, kan det väl knappast betraktas som dubbelnamn och det gjorde nog inte namnets bärare heller. Om du ändå vill indikera att det står ett bindestreck i födelseboken, kan du lägga ett mellanslag omedelbart före och ett mellanslag omedelbart efter bindestrecket. Om du å andra sidan har skrivit in de två namnen utan bindestreck (saknades i födelseboken) eller helt enkelt vill undvika bindestreck i namnet, kan du markera att tilltalsnamnet var dubbelt så här, med två asterisker: Anna* Maria*.
    Denna fråga har varit uppe tidigare men programansvariga har antagligen haft frågor av högre prioritet att ta hand om.
    Kolla även här: https://www.dis.se/tips-namninmatning

  5. #5
    https://www.ratsit.se/19361019-Ingri...03s-e-R0vMfAM8

    Får hoppas programansvariga finner tid, eller skickar koden till mig.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •