Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Export/Import av XML

  1. #1

    Per-Ove Ekman
    Medlemsnr
    15594
    Inlägg
    5

    Export/Import av XML

    Hej
    Jag tänkte exportera hela databasen till till en XML-fil, editera med Anteckningar och sedan Importera igen. Då jag inte lyckades läsa tillbaka filen så har jag testat några olika alternativ. Sista testen var att exportera till filen "XmlExportny test.zip". När jag sedan bytte till en ny datamapp så försökte jag importera filen men då får jag felmeddelandet "Importfilen är inte en korrekt XML-fil".

    Jag har Disgen 2021.1, Windows 10.

    Hälsningar
    P-O

  2. #2

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Det är väl inte så att du råkar ha en notis (t.ex. text-notis) med mer än 16000 tecken (ca 3 A4-sidor)?

  3. #3

    Per-Ove Ekman
    Medlemsnr
    15594
    Inlägg
    5
    Jo, det ser ut att finnas minst en riktigt lång textnotis. Det hade ju varit trevligt med en varning när exporten gjordes...
    Jag kan ju testa att dela upp den långa textnotisen i flera notiser. Men tack för informationen!

  4. #4

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Råkade se att detta finns i en aktuell felrapport. Lösningen är, som du säger, att dela upp textnotisen i flera. Det är väl antagligen inte så vanligt med så stora text-notiser, som dessutom ska XML-exporteras/importeras, annars borde detta ha uppmärksammats tidigare. En upplysning om denna begränsning bör naturligtvis finnas i handledningen och hjälpen.

  5. #5

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161
    Jag har nog samma problem men har ingen aning om för vilken person denna textnotis är. Hur gör jag då?

  6. #6

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Samma felmeddelande "Inte en korrekt XML-fil" fanns i 2021.1, då orsakat av ett felaktigt tecken i någon textnotis, orsakat av att man t.ex. importerat text från någon äldre sida på Internet, som innehöll detta felaktiga tecken, som alltså inte accepteras av XML.
    Detta togs om hand i Disgen 2021.2, och finns alltså inte längre i nyare versioner.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •