Att behandla 8:ans arkiv som datamappar låter drastiskt. Vad kan detta medföra i form av besvärlig hantering, inte minst vid framtida uppgraderingar av systemet ? I 8:an lagrades en del gemensam data om systemets aktiviteter, t ex om sessioner, i datamappen. Kommer dessa att hamna i respektive arkivmapp ? Samma fråga gällande backuper. Jag vill minnas att jag kunde ha diverse refererade datafiler gemensamma för arkiven, mallar för tavlor var en möjlighet - måste sådana material upprepas i varje ny sådan datamapp ? Källstrukturen har jag gemensam för de olika arkiven. Om detta nu inte blir möjligt, blir det riktigt illa, då tvekar jag att ta steget från 8 ö h t. Vad händer vid konverterandet ? Vore det en utväg att slå ihop arkiven före konverteringen ? Det skulle kräva en hel del arbete, eftersom vissa individer kan förekomma i flera arkiv. Detta förfarande skulle dock medföra en hel del "hygienproblem" som jag hanterat genom åtskiljande av arkiv, som i vissa fall kan vara förvärvade av andra forskare.
Är det enkelt att slå samman arkiv ? T ex är min fru och jag delvis från samma trakt och vi har avlägsna, gemensamma anor, så det vore inte helt fel att slå ihop dessa arkiv, om det inte kräver en massa hantverk. Ska man då slå ihop dem i 8:an eller i 2021:an ? Vad händer med tillhörande källor vid en sammanslagning ?
När man väl kör 2021:an - är det lika enkelt som i 8:an att byta utpekad datamapp att köra emot ?

Svara med citat