Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Arkiv och flockar

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

Lars-Olov Eriksson
    Medlemsnr
    3019
    Du har inte möjligen något att säga om sammanslagning av arkiv ? Jag behöver ju ha en idé för att kunna testa.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Det är ganska enkelt att exportera innehållet i en mapp, fd arkiv, och improtera i en annan mapp. Dvs göra en sammanslagning. Använd XML-export/import.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Lars-Olov, det är lätt att byta datamapp i Disgen 2021, Se här https://handledning-disgen2021.dis.s...era-datamappar

Hälsningar,
    Eva

Lars-Olov Eriksson
    Medlemsnr
    3019
    Gör jag lämpligen detta i 2021, inte i 8.2c ?

Kan jag vara helt säker på att XML-överföringen bevarar alla relationer och alla källhänvisningar, så att inga kontroller eller handpåläggning krävs ?

Vad händer med källsamlingarna - i 8.2c är det ju en och densamma i en datamapp, d v s för däri ingående arkiv ? Följer det med en kopia av källsamlingen i varje arkiv-datamapp ? Vad händer sedan, när man slår samman arkiven ? Det finns ju länkar från källsamlingen till användningsställen.

Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Exportera och Importera via XML fungerar bara i nyare Disgen, så detta gör du i Disgen 2021.
    Om du i Disgen 8 har använt Disgens Ortsträd så kan det bli så att man får dubbla ”Orter”, som du senare kan ”flytta ihop” till en.
    och om du har använt Disgens Källträd (strukturerade källor) så får du en ny grupp i Källträdet, för de tillkommande källorna, och dessa kan man också flytta till det ”största trädet”.

Lars-Olov Eriksson
    Medlemsnr
    3019
    Tack alla, nu har jag nog förutsättningarna för att testa. Återkommer, om jag får problem

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •