Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Skapa Gedcom

  1. #1

    Skapa Gedcom

    När man skapar en Gedcomfil så hamnar den i DgGed. Men här hamnar också en massa bilder - som ändå inte kommer vidare i gedcom.
    Kan nån förklara varför? De tar ju extra stor plats i Datamappen om man inte rensar.

  2. #2

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Vad jag förstått är att bilderna kopieras dit för att du sedan manuellt ska kunna kopiera dem vidare till det program/den dator där gedcom-filen importeras. Det program, som importerar gedcom-filen, kanske är kompetent nog att hantera bilderna.

  3. #3
    Ok, då gäller att man får ha egen komihåglista o rensa, Annars blir datamappen onödigt stor.
    (till släkten går det ju annan väg). Jag har inte hittat något program som hämtar bilderna också.

  4. #4

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    När du exporterar till Gedcom och kommer till steg 3 "Vad skall exporteras" välj inte alla.
    Ha kvar i den vänstra rutan "Välj bland"; alla 3 bild-notiserna, Porträtt och Multimedia.

  5. #5

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Tänkte just på det. Och, ja, det hjälper!

  6. #6
    ok, man får tänka före eller efter, o man får komma ihåg ALLA, (kanske en klick för icke bilder hade varit bra - OM man kommit ihåg .

  7. #7

    Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    163

    Bilderna följer med ... ...

    Citat Ursprungligen postat av Edgar Visa inlägg
    Vad jag förstått är att bilderna kopieras dit för att du sedan manuellt ska kunna kopiera dem vidare till det program/den dator där gedcom-filen importeras. Det program, som importerar gedcom-filen, kanske är kompetent nog att hantera bilderna.
    Vid de flesta GEDCOM-importer jag gjort följer bilderna med. Vid import till exempelvis Min Släkt fick man tidigare koppla "bild för bild". Testade samma sak häromdagen och då föll bilder på plats med automatik.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •