Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Problem med smeknamn

  1. #1

    Patrik Björling
    Medlemsnr
    19320
    Inlägg
    6

    Problem med smeknamn

    Jag brukar lägga till smeknamn (som personen vanligtvis tilltalas med) inom parentes, te.x. "Karl (Kalle)". Tyvärr så funkar det inte att lägga till asterisken efter Kalle: "Karl (Kalle*)". I den genererade HTML-sidan visas då fortfarande asterisken och Kalle visas ej i fetstil.

    Work-around just nu är att istället skriva "Karl (Kalle)*", men problemet då blir att även parenteserna visas i fetstil.

    Ett annat problem är att inte underscore funkar längre (t.ex. "Kristina Maria Stina_Maja*"). Underscore visas i HTML-sidan. Det går ju att använda utökade namnfunktionen där "Stina Maja" (utan underscore) läggs till som tilltalsnamn. Det funkar bra i HTML-sidan. Men problemet då är att det inte syns i Disgen (där visas namnet som "Kristina Maria Stina Maja*"). Alltså tror jag då att hon har 4 namn, varav bara "Maja" är tilltalsnamn.

    För att sammafatta:
    1. Går det att identifiera "*" även om den kommer före en parentes? Jag har väl en ca 1000 exempel i min databas där namnet nu visas med asterisk i mina HTML-sidor.
    2. Går det att få parenteserna i normalstil (men jag kan inte påstå att detta är ett stort problem för mig)?
    3. Går det att återinföra underscore för att markera dubbelnamn (som inte särskiljs med bindestreck) som tilltalsnamn? Varför togs det bort?

    Annars jag riktigt nöjd med Disgen 2021! Bra jobbat

  2. #2

    Patrik Björling
    Medlemsnr
    19320
    Inlägg
    6
    Är det bara jag som använder notationen "James (Jim*) Beauregard Beam" för att visa
    1. Jim är inte ett dopnamn
    2. Jim är vad alla kallar honom?

    Detta funkade bra i tidigare versioner av Disgen, men nu visas asterisken i HTML-exporten. Detta är en "backwards breaking change" och nämns inte i release notes. Alltså är detta en bug. Kommer detta att åtgärdas i en kommande fix?

  3. #3
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Jag brukar skriva - Karl ”Kalle”* Svensson - men vet inte hur det ter sig vid HTML-utskrifter.

  4. #4

    Patrik Björling
    Medlemsnr
    19320
    Inlägg
    6
    Hej Phryxe,

    Jag har inte testat den varianten, men jag vet att "James (Jim)* Beauregard Beam" funkar fint, där resultatet i HTML blir "James <b>(Jim)</b> Beauregard Beam" (dvs fetstil och ingen asterisk).

    Problemet är att jag har runt 1000 fall i min databas där asterisken sitter innaför parentesen, och det genereras i HTML som "James (Jim*) Beauregard Beam" (alltså inget fetstil och asterisken är kvar). Jag vet alltså en work-around, men att fixa 1000 fall är ett mycket stort jobb. Och eftersom detta har funkat tidigare, skulle jag önska feedback från Disgen-teamet om detta.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •