Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: rensa bort tecken

  1. #1

    Per Nilsson
    Medlemsnr
    60467
    Inlägg
    8

    rensa bort tecken

    Hur blir jag av med de irriterande tecknen som blir i programmet, när man byter rad?

    Skärmklipp.JPG

  2. #2

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Om du inte vill ha ett fast radavslut, kan du hålla nere CTRL-tangenten när du trycker på RETUR eller ENTER på tangentbordet. Kallas ibland för mjukt radslut. Om du vill ta bort tecknet, så är det bara att ställa markören på tecknet och trycka DELETE på tangentbordet.

    Vid utskrift kommer texten att skrivas ut utan radslut i en följd, och programmet lägger till ett blanktecken efter sista ordet på en rad, om du inte själv lagt till det (alltså på en rad utan hårt radslut).
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  3. #3

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Om jag inte missminner mig:
    CTRL+RETUR i inmatningsfältet ger ny rad i inmatningsfältet, påverkar ej utskriften;
    SHIFT+RETUR i inmatningsfältet ger ny rad i inmatningsfältet och ¥ vid radslut samt ny rad i utskriften;
    RETUR i inmatningsfältet ger ny rad i inmatningsfältet och ¶ vid radslut samt nytt stycke, d.v.s. ny rad plus blank rad i utskriften.

  4. #4

    Per Nilsson
    Medlemsnr
    60467
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av Torgny Larsson Visa inlägg
    Om du inte vill ha ett fast radavslut, kan du hålla nere CTRL-tangenten när du trycker på RETUR eller ENTER på tangentbordet. Kallas ibland för mjukt radslut. Om du vill ta bort tecknet, så är det bara att ställa markören på tecknet och trycka DELETE på tangentbordet.

    Vid utskrift kommer texten att skrivas ut utan radslut i en följd, och programmet lägger till ett blanktecken efter sista ordet på en rad, om du inte själv lagt till det (alltså på en rad utan hårt radslut).
    För omständigt, att hålla på att radera tecken som jag i första skedet inte ens matat in.

  5. #5

    Per Nilsson
    Medlemsnr
    60467
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av Edgar Visa inlägg
    Om jag inte missminner mig:
    CTRL+RETUR i inmatningsfältet ger ny rad i inmatningsfältet, påverkar ej utskriften;
    SHIFT+RETUR i inmatningsfältet ger ny rad i inmatningsfältet och ¥ vid radslut samt ny rad i utskriften;
    RETUR i inmatningsfältet ger ny rad i inmatningsfältet och ¶ vid radslut samt nytt stycke, d.v.s. ny rad plus blank rad i utskriften.
    nu har jag inte tänkt på utskrifter än, men det vore ju bra att slippa redigera en andra gång och att det blir bra från början. Finns det inte en funktion som i ett vanligt ordbehandlingsprogram där man väljer om man vill visa dessa tecken eller ej?

  6. #6

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Ja det tar ju en del tid. När jag gick över från Min Släkt till Disgen för en 10 år sedan då fick jag med dessa radslut, och jag ändrar dem efter hand. När jag skriver in ny text, så ser jag till att jag inte får dessa hårda radslut, utan bara där jag vill ha dem i utskrifter.
    Jag har inte hittat något sätt att komma förbi det. Det är ju ett sätt att redigera utskrifter, som är standard i många andra samanhang.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  7. #7

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Från början var texter i Disgen bara löpande text, och man införde för över 20 år sedan en hel del speciella redigeringsmöjligheter i texterna, bl.a. för att styra radbrytningar.

    https://handledning-disgen2021.dis.se/reg-textnotis

    Det finns inga andra sätt att redigera texterna, förutom att i samband med utskrift välja Teckensnitt och storlek.

    Det har diskuterats eventuella fullständiga redigeringsmöjligheter.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  8. #8

    Per Nilsson
    Medlemsnr
    60467
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av Torgny Larsson Visa inlägg
    Från början var texter i Disgen bara löpande text, och man införde för över 20 år sedan en hel del speciella redigeringsmöjligheter i texterna, bl.a. för att styra radbrytningar.

    https://handledning-disgen2021.dis.se/reg-textnotis

    Det finns inga andra sätt att redigera texterna, förutom att i samband med utskrift välja Teckensnitt och storlek.

    Det har diskuterats eventuella fullständiga redigeringsmöjligheter.
    Tack, men då hoppas jag att man fortsätter vidarutveckla den delen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •