Resultat 1 till 7 av 7

mne: Egenskaper fr kllhnvisningar

Christer Thrn
    Medlemsnr
    31581
    Inlgg
    129

Egenskaper fr kllhnvisningar

I Hjlp beskrives egenskaper fr kllhnvisningar men inte hur man fr upp dem i programmet. Vilken flik startar man p??
    Detta r en nstan genomgende brist ui hjlp - man fr en funktion beskriven men inte hur man tar sig dit.

Christina Claeson
    Medlemsnr
    38969
    Inlgg
    233
    I hjlpfunktionen kan du ska p en massa olika ord, om du dubbelklickar p ett ord i spalten med alla olika ord.
    kommer det upp en Dialog-ruta dr det str beskrivet vad de olika rubrikerna i kllhnvisningen betyder.

S hr blir det under dialog fr kllhnvisning,
    Dialog - Egenskaper fr kllhnvisning

--------------------------------------------------------------------------------

Hr anger du egenskaper hos en kllhnvisning.

Hnvisningen innehller

ngot som gr att man kan hitta den i dess klla, oftast ett sidnummer
    eventuellt datum och en kvalitetsbedmning
    eventuellt en koppling till en bild hos Genline
    eventuellt ett ordagrant citat
    Prefix
    Prefixet hnger ihop med hnvisningstexten (se nedan). Vlj en lmplig frkortning ur listan:

(tomt) - inget srskilt prefix
    sid - sida. Volymen r sidnumrerad precis som en vanlig bok, med tryckta sidnummer.
    p - pagina. Volymen r paginerad, det vill sga sidindelad, fr hand.
    fol - folio. Volymen r folierad, det vill sga att varje ark r numrerat. Framsidan p arket kallas fr r (recto) och baksidan fr v (verso). I regel innebr detta att p ett uppslag r "hgersidan" framsidan och "vnstersidan" r fregende arks baksida.
    GID - Genline ID.
    uppsl - Uppslag. Mnga modernare kyrkbcker har numrerade uppslag, ej att frvxla med foliering.
    opag - Volymen saknar sidnumrering, eller s r den olslig.
    mp - maskinpaginerat. Ibland tar landsarkiven och stmplar p en egen sidnumrering om den ursprungliga r olslig eller inkonsekvent. Det r oftast bst att ange den i s fall, men ange d att det r landsarkivets numrering du har fljt, annars blir det ltt kaos!
    Hnvisningstext
    Hnvisningstexten r en text som pekar ut den intressanta klluppgiften i kllan. Ofta r detta helt enkelt sidnumret i boken eller volymen. Ibland kan det vara varianter, s som folienummer om volymen r folierad eller numret p uppslaget. Fr riktigt svrlsliga volymer r det bra att ange radnummer p sidan!

Exempel:

432
    34v
    234 (rad tre frn botten)

Kombinera med prefix (se ovan) fr att f sammanhang!

Du br inte skriva AID-nummer, GID-nummer, SVARs bildid eller liknande i den hr rutan. Anvnd i stllet fltet Bild-Id fr detta (mer information nedan).

Datum
    Ange datum (vid behov, ungefrligt eller intervall) fr klluppgiften. Detta r ondigt om det gller en uppgift som tas direkt ur en kyrkbok och datum nd framgr, som till exempel fr en vanlig fdelsenotis. Om det dremot r frga om en uppgift dr det inte direkt r sjlvklart frn vilken tid uppgiften r, r det bra att skriva in en datering hr.

Kvalit
    Din bedmning av klluppgiftens kvalit.

Koppling
    Du kan koppla en bild hos ArkivDigital, Genline eller SVAR till klluppgiften.

Dessa tre aktrer har var sitt system att ge varje bild en unik beteckning. ArkivDigital kallar sitt system fr AID, Genline kallar sitt GID och SVAR kallar det helt enkelt bildid.

Som exempel har sidan 86 i Pjtteryd AI:4 AID v19202.b52.s87, GID 839.4.102200 och bildid (hos SVAR) C0025529_00052.

Fr att koppla en bild, klicka "ArkivDigital", "Genline" eller "SVAR" och fyll i bildens beteckning i rutan Bild-Id.

Om du anvnder Genline, kan du ocks hmta GID-koden direkt till Disgen. D mste du ha Genline Family Finder (GFF) igng och rtt sida uppe dr. Klicka p Koppla fr att koppla till den aktuella sidan i GFF. Knappen Koppla fungerar bara om du har GFF igng p din maskin.

Knappen Visa visar en redan kopplad bild i passande program fr bilden ifrga (dvs. ArkivDigitals visarprogram, Genline Family Finder, respektive din weblsare.)

Knappen Ta bort tar bort kopplingen till bilden.

Citat ur kllan
    Du kan hr skriva in ett citat ur kllan. Olika slktforskare gr hr p olika stt - en del skriver av alla notiser ur kyrkbckerna ordagrant, och en del skriver in citat endast i undantagsfall. Du avgr sjlv. Om du r tveksam hur du br gra, kontakta en fadder och diskutera.

Anteckningar
    Hr kan du skriva in en anteckning som handlar om hnvisningen. Denna anteckning r tnkt fr ditt eget bruk (exempelvis "notisen svrlst", "kontrolls vid tillflle" eller liknande) och kan inte skrivas ut.

Mer information
    Ls mer hr om kllor, grupper och hnvisningar.

Den rutan kommer upp nr du ska lgga till information om det du hittat t.ex gllande en fdelsenotis.

Ju mer information du har om det du hittade, desto btttre !

Christina Claeson
    Medlemsnr
    38969
    Inlgg
    233
    Missade att skriva att det inmatningsfnstret framfrallt blir synligt nr du lgger till en notis , dubbelklicka p den person som du vill lgga till informationen p, s blir kan eller hon gulmarkerad, och klickar du igen kommer en ruta upp som heter ndra personnotiser upp, det r hr du har mjlighet att lgga till en kllhnvisning.

Christer Thrn
    Medlemsnr
    31581
    Inlgg
    129
    Jag mste vara blind eller dum men nr jag gr som du sger fr jag inte upp mer n ngra av de rubriker du beskriver. T.ex. fr ddnotis, fddnotis, yrkesnotis, : i GRUNDDATA;Notisnamn, kommentar, datum,ort, klla. Tv flikar kommer ocks upp FOTNOT och ANTECKNINGAR. Bda dessa R TOMMA P RUBRIKER. Klickar nu p GIFT, inget hnder.
    Jag har Disgen 8.2a, byggnummer 933.
    Kan du frklara lite nrmare hur man gr frfn att programmet startar. Jag har lst texten i HJLP s den behver du inte upprepa fr mig. Den blir man inte klokare av.

Christina Claeson
    Medlemsnr
    38969
    Inlgg
    233
    Det hr blir svrt att frklara p ett par rader. jag brjade gra bilder med skrmdumpar frn Disgen, men det blev fr omstndigt .

Men om du tar kontakt med antingen mig eller nn annan disgenfadder, du hittar oss p Dis hemsida
    http://www.dis.se/sv/foereningen/faddrar.html s kan ngon av oss hjlpa dig.

Christer Thrn
    Medlemsnr
    31581
    Inlgg
    129

kllhnvisningar

Det rcker om du kan gra en skrmdump p notissidan dr man ser dessa rubriker som jag inte har. D kanske jag kan rkna ut vad som r fel. Snlla.

Christina Claeson
    Medlemsnr
    38969
    Inlgg
    233
    Hej hej
    Lyckas inte lgga in n nn skrmdump hr, suck !
    Men om du kollar hr: http://www.dis.se/index.php?option=c...der&Itemid=126
    dr finns det en bild p olika saker ur Disgen, om du klickar p personnotiser s kommer ett fnster upp, dr ser du en gul lampa.
    Genom att klicka p den fr man upp en ny bild i vilken man sjlv lgger in information om den klla man har till en uppgift.

Har du kollat i manualen p sidan 23 ff, dr str det lite mer om kllor.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •