Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Fotodelning via disbyt?

  1. #1

    Per Hoverstam
    Medlemsnr
    08817
    Inlägg
    4

    Fotodelning via disbyt?

    Får man önska sig bilddelningsstöd i disbyt? Jag har släktfoton i disgen och har inget emot att dela med mig. Vid disbyt-utdrag skulle jag gärna klicka en valfri ruta med ”jag delar gärna med mig av bilder”. Den rutan behöver bara vara aktiverad om det ingår minst en bild i utdraget. Resultatet skulle då bli en ikon i disbyt ”bild(er) finns för denna person” - alltså bara för de poster som har en bild i disgen och bara om uppläggaren delar kontaktuppgifter. Sedan är det upp till andra att kontakta uppläggaren och be om dem. Inga bilder lagras i disbyt i denna enkla lösning. Självklart tror jag att jag kommer att få bilder också. Hela poängen med disbyt är ju att alla vinner på att dela med sig - om man vill.

  2. #2

    Gunnar Bergstedt
    Medlemsnr
    5835
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    118
    Som Disbyt utdragsdelen i DisGen ser ut idag får du inte med några länkar eller annan information om ev. bilder, så då måste det till ett inlägg i Redmine om omkodning av den delen, så vitt jag förstår.

  3. #3

    Mikael Winbladh
    Medlemsnr
    17835
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    312
    Jag kommer lägga upp det här som ett förbättringsförslag för Disbyt.
    Sen får vi hantera förslaget och se vad det innebär och om det kan vara möjligt att genomföra. Det kan som sagt få konsekvenser både på Disgen och i Disbyt.
    Mikael Winbladh - Verksamhetsledare DIS

  4. #4

    Mikael Winbladh
    Medlemsnr
    17835
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    312
    Diskussionen är startad med Disbyt styrgrupp om idén om bilddelningsstöd i Disbyt. Det vi konstaterar i dagsläget är att det är en intressant och bra idé som det är värt att analyser och fundera vidare på. Det finns dock en hel del att reda ut innan det kan implementeras. Det får en påverkan på hela kedjan från Disgen till Disbyt med Disbytutdraget (Gedcom) och dess hantering av Disbytombuden.

    Vilka bilder ska det gälla? Bara porträtt eller även andra?
    Ska forskaren få ange vid exporten att det finns bilder eller välja att få dölja för omvärlden att denne faktiskt har bilder? Alla bilder eller bilder per person som ingår i Disbytutdraget.

    Vill forskare byta bilder?
    Vill alla släppa ifrån sig bilder?

    Bilder har nog fått större betydelse i släktforskningen nu för tiden.

    Inledningsvis kommer det bara fungera för Disgen, innan övriga kanske implementerar möjligheten i sina Gedcom exporter. Vilket vi inte kan påverka utan endast önska att de gör i så fall.
    Mikael Winbladh - Verksamhetsledare DIS

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •