Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Boktips

  1. #1

    Elisabeth Thorsell
    Medlemsnr
    19
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    3

    Boktips

    Jag tycker det skulle vara bra om vi här kunde samla information om både nya och gamla böcker, som kan vara till hjälp i vår forskning.

    Själv kan jag bidraga med Gösta Bergs och Sigfrid Svenssons "Svensk bondekultur", som kom ut i pocket 1969. Den innehåller det mesta man kan vilja veta om detta ämne, och har gott om litteraturhänvisningar, om man vill gå vidare.

  2. #2
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Burde vel da være en egen hovedgruppe, evt. under Ordet är fritt ?

    Og kanskje også med f.eks. Norge, Finnland, Danmark, Tyskland, Europa ellers, Amerika og resten av verden som undertema, men svenske bøker direkte under ??

    Har ikke så mange svenske bøker, men har jo en del norske bygdebøker som også nevner en del svensk innvandring, som f.eks. Hvalerbøkene. Via bibliotek skal det være mulig å låne inn norske bygdebøker og slektsbøker.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  3. #3

    Anders Andersson
    Medlemsnr
    137
    Inlägg
    29
    I stället för någon enstaka bok vill jag tipsa om en hel bokwebbplats, nämligen LibraryThing (finns även en version på svenska med i princip samma innehåll). Förutom att botanisera i en miljon andra användares privatbibliotek kan man delta i någon av de många diskussionsgrupper som finns, exempelvis Genealogy@LT.

    Måhända finns det funktioner på LibraryThing som DIS kan utnyttja för att presentera just genealogisk litteratur (gammal som ny), eller visa vad släktforskare tenderar att läsa i övrigt.

    Om jag själv skulle komma på någon viss bok att tipsa om (just nu har jag ingen), så skulle jag nog lägga det tipset i en forumavdelning rörande bokens ämne snarare än i en särskild avdelning om just böcker (delvis som det jag tror Alf är inne på). Om en fråga ställs i en tråd, och svaret finns i en bok, så bör en hänvisning till boken i första hand göras i samma tråd som frågan, inte i en särskild svars- eller boktråd. En karta som visar vägen från A till B bör placeras vid A, inte vid B.

  4. #4
    Visserligen en gammal tråd, men jag skulle jättegärna vilja ha tips på några specifika böcker

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •