Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Problem med Disgen.

  1. #1

    Karl-Axel Bodén
    Medlemsnr
    11105
    Inlägg
    6

    Problem med Disgen.

    Jag ha stött på ett problem/ändring i Disgen som jag stör mig på.
    Om jag arbetar med person X i familjeöversikten och går in på relationsöversikten och gör
    en ändring så är allt ok.
    När jag sedan går tillbaka till familjeöversikten och person Y så följer inte relationsöversikten
    med, där är fortfarande person X.
    Om man då inte är riktigt observant så gör man en ändring där och jobbar vidare i tron att
    man ändrat för person Y men i själva verket ändrat person X relation, och på så vis fått
    ett fel i sin släktforskning som kan vara svår att upptäcka. Inte bra.

    Med vänlig hälsning
    Karl-Axel Bodén
    Tele: 070-281 63 27
    E-post: 06321509@telia.com

  2. #2

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Viken "Modell" använder du av STD1 - 2 - 3 eller 4
    (modell kan man ändra i Disgen 2021 i övre högra hörnet)

  3. #3

    Karl-Axel Bodén
    Medlemsnr
    11105
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Olle_Olsson Visa inlägg
    Viken "Modell" använder du av STD1 - 2 - 3 eller 4
    (modell kan man ändra i Disgen 2021 i övre högra hörnet)
    De spelar ingen roll om man använder en modell eller gör en egen modell så fungerar programet så som jag har beskrivet de.
    Prova och utvärdera.

  4. #4

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Problembeskrivningen i första inlägget är korrekt. Relationsöversiketen (RÖ) "lever ett eget liv", så att säga. Den ändras inte om man byter centrumperson, bara om man i FÖ markerar en ny relation. Jag har själv reagerat på samma sätt, instinktivt trodde jag att jag automatiskt fick RÖ för den nya centrumpersonen när jag bytte centrumperson. Men vid närmare eftertanke kom jag fram till att programmet i princip inte gör fel. Dilemmat är att en persons RÖ inte är entydigt. Om RÖ automatiskt visar RÖ för den nya centrumpersonen, vad ska då visas om den nya centrumpersonen inte har någon relation eller om personen har flera relationer? Nu har jag lärt mig vad som gäller och tycker att det går bra att leva med det. Jag markerar önskad relation i FÖ när jag vill ändra en RÖ.

  5. #5

    Karl-Axel Bodén
    Medlemsnr
    11105
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Edgar Visa inlägg
    Problembeskrivningen i första inlägget är korrekt. Relationsöversiketen (RÖ) "lever ett eget liv", så att säga. Den ändras inte om man byter centrumperson, bara om man i FÖ markerar en ny relation. Jag har själv reagerat på samma sätt, instinktivt trodde jag att jag automatiskt fick RÖ för den nya centrumpersonen när jag bytte centrumperson. Men vid närmare eftertanke kom jag fram till att programmet i princip inte gör fel. Dilemmat är att en persons RÖ inte är entydigt. Om RÖ automatiskt visar RÖ för den nya centrumpersonen, vad ska då visas om den nya centrumpersonen inte har någon relation eller om personen har flera relationer? Nu har jag lärt mig vad som gäller och tycker att det går bra att leva med det. Jag markerar önskad relation i FÖ när jag vill ändra en RÖ.
    Jag är ingen programmerare men anser att ett dataprogram skall vara gjord så att användare skall kunna känna sig trygg vid användande.
    Eftersom risken för misstag finns och misstagen kan bli väldigt svårt att åtgärda så bör man försöka åtgärda programmet.
    Har tittat på hur relationsöversikten följer centrumperson, inte alls, och då är min fundering om det går att göra så att när man stänger ner/byter centrumperson så stängs relationsöversikten ner.
    Då borde risken för misstag minska.

  6. #6

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Håller med Karl-Axel. Det har varit så ändå sedan 2016, och jag har vänjt mig, men det kan vara lätt att göra fel. När man byter centrumperson borde RÖ stängas.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  7. #7

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Detta är anmält till DIS interna Förbättrings-& Fel - rapporteringssystem, med Ärende nr #8170

  8. #8
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Här kommer ett förtydligande för hur person- och realtionsöversikter är avsedda att användas.

    Personöversikten visar den markerade personen i familjeöversikten oavsett vem som är centrumperson. Det är inte säkert att alla personer som markeras har exakt en relation utan kan sakna relation eller har två eller flera. Dessutom visar oftast relationsöversikten två personer.

    Av dessa båda skäl har vi valt att inte ha någon synkning mellan person och relationsöversikt utan endast för relation och relationsöversikt.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  9. #9

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Varför inte låta användaren - via någon preferens - välja vilken princip som skall användas?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •