Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Panelen låser i fel storlek

  1. #1

    Eje Larsson
    Medlemsnr
    54525
    Inlägg
    64

    Panelen låser i fel storlek

    Panelen som bl.a. innehåller för- och efternamn låser sig alltid med fel mått. Det gäller i alla sparade fönster såväl standard (STD1, STD2, STD3) som mina egna dispositioner. Jag ändrar och redan när jag väljer "Spara" dispositionen så återgår den till felaktigt format. Jag har avinstallerat Disgen och installerat på nytt men det hjälper inte.

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Modellerna styr fönstrens storlek och placering men inte innehållet i dem som t.ex. personer och paneler.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Eje Larsson
    Medlemsnr
    54525
    Inlägg
    64
    Jag beskrev kanske mitt problem otydligt. Informationen om en panels storlek och placering i fönstret finns uppenbarligen lagrad någonstans eftersom panelen normalt dyker upp på samma ställe i fönstret varje gång fönstret öppnas.. När det gäller panelen Namn så finns en bug någonstans i programmet eller i min applikation eftersom denna panel ständigt får samma felaktiga storlek oberoende av vilka åtgärder jag vidtar. Storleken är så felaktig att den omöjligt kan inta någon form av default-läge. Att det är en bug upplever jag som odiskutabelt. Frågan är hur jag blir av med den.

  4. #4

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Citat Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
    Modellerna styr fönstrens storlek och placering ....
    I ett GUI (Graphical User Interface) av något sentida slag är det konventionellt så att användaren skall kunna råda över fönsters och övriga sorters ramars storlek och placering via egna och dynamiska interaktioner. Varför inte i Disgen?

    Modellkonceptet leder tankarna tillbaka till 1980-talets "Visi On", men utan inslag av nostalgi.

  5. #5
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Eje, vi håller på med en ny lösning för att spara personliga panellayouter till kommande version. Tills vidare kan du ordna dina paneler och sedan stänga personöverikten för att spara layouten. Sedan öppnar du personöversiken igen.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  6. #6

    Eje Larsson
    Medlemsnr
    54525
    Inlägg
    64
    Jag tyckte inte det var meningsfullt att ta denna fråga ett varv till men nu kan jag inte hålla mig längre. Problemet är stort och förorsakar mig löpande mycket frustration och extra arbete. Dels bifogar jag ett dokument med några skärmdumpar för att beskriva problemet dels undrar jag när den nya versionen kommer.

  7. #7
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Var är bilagan?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  8. #8

    Eje Larsson
    Medlemsnr
    54525
    Inlägg
    64
    Sorry. Jag har aldrig skickat bilaga förut. Missade ett steg. Kom den nu?
    Bifogade filer Bifogade filer

  9. #9
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Nu finns den
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  10. #10

    Eje Larsson
    Medlemsnr
    54525
    Inlägg
    64
    Nu på morgonen hade allt flyttat sig igen. Röran ökar. Fönstret var helt tomt och jag fick söka en stund med båda linjalerna innan jag hittade den första panelen.
    Bifogade filer Bifogade filer

  11. #11
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Eje,

    först ett förtydligande. Modellerna styr fönstrens storlek och placering men inte innehållet i dem, i ditt fall panelerna. Det bästa sättet att "återställa" panelernas placering till någon av de programmet erbjuder är att markera Mer-ikonen i personöversiktens vänstermeny och därefter välja någon av Visa standardpaneler, Visa personuppgiftspaneler eller Visa alla paneler.

    Jag är ledsen för din upplevelse. Jag känner inte alls igen din besvärliga situation men det finns situationer som kan försvåra för dig som inte framgår av din beskrivning. Kanske ett annat arbetssätt kan förenkla för dig, kanske använder du flera skärmar med olika förstoring mm. Därför föreslår jag en muntlig kontakt med en fadder för att få hjälp. Den nya versionen jag nämnde kan vara ett par månader bort.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  12. #12

    Eje Larsson
    Medlemsnr
    54525
    Inlägg
    64
    Ok. Jag förstår

  13. #13

    Lars Hällstig
    Medlemsnr
    8307
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    21
    Jag har samma erfarenhet som Eje och löst problemet på det sätt Christer föreslår dvs Mer, Visa standardpaneler lite då och då.
    Förklaringen jag fått är att jag använder två skärmar med olika upplösning.

  14. #14
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Jag har haft samma erfarenhet som Eje. Jag tror det kom i samband med uppdateringen av Disgen till 2021.1 men jag är inte 100% säker. Vad jag däremot är säker på är att det är förbaskat irriterande och förtar något av nöjet.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  15. #15

    Eje Larsson
    Medlemsnr
    54525
    Inlägg
    64
    Smaken är som baken ... Jag vill gärna ha de paneler jag utnyttjar i ett fönster där alla syns utan att jag flyttar fönstret med linjalerna. Jag tycker standardpanelerna är onödigt stora men accepterar att man inte alltid får som man vill.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •