Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Visning i android

  1. #1

    Dennis Gustavsson
    Medlemsnr
    43901
    Inlägg
    7

    Visning i android

    Har exporterat html-export till android-surfplatta men där fungerar det inte. Får upp en sida med länk till person och efternamnsregister men när jag klickar så får jag felaktig sökväg.....
    Vad gör jag för fel eller går det bara inte?
    Överföringen är gjord av zip-fil som sedan packats upp av Googles File.

    Tillägg: filnamnet vid exporten är inte html utan bara htm har det någon betydelse?
    Senast redigerat av dis43901 den 2022-02-16 klockan 23:40.

  2. #2

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Jag har försökt samma till min mobil. Jag kopierade helt enkelt HTML-mappen från Disgen till mobilen (Android). Men ingen av de webbläsar-appar jag testat (förutom en äldre version av Firefox, som nu är borta från mobilen) verkar kunna läsa/visa html-filer som ligger på mobilens minneskort. De olika webbläsarna lämnar lite olika felmeddelanden, som att "inte kunna läsa filen" etc. Förstår inte varför. En webbläsare i datorn kan ju läsa/visa en html-fil på datorns hårddisk! Någon som är mer datorkunnig kanske kan förklara fenomenet. Nu har jag min forskning på en webb-server på nätet så jag kommer åt den den vägen, men det vore praktiskt att kunna ha den lokalt på mobilen.

    (Jag har Firefox som webbläsar-app och i en tidigare version kunde jag öppna html-filer på mobilens minneskort men efter en uppdatering av appen, försvann den möjligheten.)
    Senast redigerat av Edgar den 2022-02-16 klockan 21:54. Anledning: klarläggande

  3. #3

    Dennis Gustavsson
    Medlemsnr
    43901
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av Edgar Visa inlägg
    Jag har försökt samma till min mobil. Jag kopierade helt enkelt HTML-mappen från Disgen till mobilen (Android). Men ingen av de webbläsar-appar jag testat (förutom en äldre version av Firefox, som nu är borta från mobilen) verkar kunna läsa/visa html-filer som ligger på mobilens minneskort. De olika webbläsarna lämnar lite olika felmeddelanden, som att "inte kunna läsa filen" etc. Förstår inte varför. En webbläsare i datorn kan ju läsa/visa en html-fil på datorns hårddisk! Någon som är mer datorkunnig kanske kan förklara fenomenet. Nu har jag min forskning på en webb-server på nätet så jag kommer åt den den vägen, men det vore praktiskt att kunna ha den lokalt på mobilen.

    (Jag har Firefox som webbläsar-app och i en tidigare version kunde jag öppna html-filer på mobilens minneskort men efter en uppdatering av appen, försvann den möjligheten.)

    Tack för ditt svar! Då är jag tydligen inte ensam.

  4. #4
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Har råkat ut för samma sak och upptäckt följande.
    De nyare Androidversionerna indexerar om alla filer och ger dom egna numeriska namn.
    Indexsidan fungerar då som den ska, men när man vill vidare, länkar html-exporten till den fil som skapades vid exporten, men den har då Android fått för sig att den ska heta någonting annat.

  5. #5

    Dennis Gustavsson
    Medlemsnr
    43901
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av m00707 Visa inlägg
    Har råkat ut för samma sak och upptäckt följande.
    De nyare Androidversionerna indexerar om alla filer och ger dom egna numeriska namn.
    Indexsidan fungerar då som den ska, men när man vill vidare, länkar html-exporten till den fil som skapades vid exporten, men den har då Android fått för sig att den ska heta någonting annat.
    Tack för ditt svar!

  6. #6

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Ja, jag var inne på samma linje också och tänkte att om man från webbläsaren kunde öppna indexfilen direkt via filsystemet. Men något sådant hittade jag inte i mina webbläsare. Däremot hittade jag en app som heter HTML Viewer. Jag har alltså kopierat HTML-mappen från Disgen till SD-kortet på mobilen (android). I appen HTML Viewer finns i menyn ett "Open". Där kommer jag in i filsystemet på mobilen och där hittade jag en mapp storage/3038-3430 där mina Disgen-filer låg. Härifrån kunde jag öppna index.htm och se, det fungerade. På det sättet lyckades jag tydligen komma runt mobilens omnumrering av mapparna/filerna.
    Senast redigerat av Edgar den 2022-02-17 klockan 12:47.

  7. #7

    Dennis Gustavsson
    Medlemsnr
    43901
    Inlägg
    7
    Tack för tipset!
    Jag provade med en HTML-Viewer men hittade ingen meny med Open så jag provade några andra och hittade HTML-viewer&reader som det fungerade med.

  8. #8

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Det är nog den jag har också: HTML Reader/Viewer, utgivare VasuDev.

    Men jag har hittat en app som känns mer logisk och som även är användbar till annat: File Viewer for Android, utgivare Sharpened Productions

    Och det finns säkert fler.
    Senast redigerat av Edgar den 2022-02-17 klockan 21:04. Anledning: Stavfel

  9. #9

    Dennis Gustavsson
    Medlemsnr
    43901
    Inlägg
    7
    Jo det finns många att välja men File Viewer for Android kändes bra så det får bli den. Tack för dina tips!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •