Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: "Gula Kartan" Fastighetskartan

  1. #1

    Åke Hazell
    Medlemsnr
    43359
    Inlägg
    47

    "Gula Kartan" Fastighetskartan

    Den har ju utgått från lantmäteriet sedan höstas. Vet någon om det möjligen går att få tag i den som fil någonstans??

  2. #2
    Jag tror du menar den Ekonomiska kartan med skalan 1:10 000 och norra fjällvärlden med skalan 1:20 000.
    Vi kallar den för GEK-kartan. Den har vi georefererat och anpassat för Disgen, för hela Sverige.
    Den finns att beställa länsvis på Dis webbshopp.
    Kartgruppen Ulf Hernelid

  3. #3

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Karta för att hitta nutida Sockengränser, Fastighetsgränser med fastighetsbeteckningar, samt koordinater.
    Kartan är mycket detaljerad (även ”småorter” är med), och på kartan kan man välja att se nutida Sockengränser och även Fastighetsgränser (Gård/tomt-linjer) och fastighets -beteckningar.

    Här kan du läsa och få mera info om ”Fornsök”.
    https://www.raa.se/hitta-information/fornsok/

    Kartan är egentligen till för att registrera och söka fornlämningar, och kartan kommer
    ifrån Lantmäteriet.
    Direkt-länk till kartan; https://app.raa.se/open/fornsok/

  4. #4

    Per-Ake Budmark
    Medlemsnr
    60700
    Ort
    Portugal
    Inlägg
    4
    Moderna kartor, skala 1:50k eller 1:10k hittar du också under Lantmäteriet - Kartor&Geografisk Information-Kartor-Kartutskrift
    Där under ikonen Ändra längst ner på sidan kan Skala 1:50k eller 1:10k väljas, även format, A2L är rätt OK.
    Sen drar du runt Sverige under rutan, Under Starta Utskrift kan du sedan välja om fastighetgränser skall tas med eller inte.
    Du får en pdf som är förvånansvärt liten, 780k för 1:10k A2L utan gränser, 1500k med gränser i ett fall för mig
    / Per-Åke

  5. #5

    Åke Hazell
    Medlemsnr
    43359
    Inlägg
    47

    Gula kartan

    Nej jag menade inte GEK som ju står för gamla ekonomiska kartan utan uppföljaren den s.k. gula kartan. Se bifogade fil
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  6. #6

    Per-Ake Budmark
    Medlemsnr
    60700
    Ort
    Portugal
    Inlägg
    4
    Jag gick just in på LM Mina kartor och sökte på Borgsjöbyn, gjorde sedan ett skärmklipp som referens, den blev väldigt lik din
    Borgsjöbyn.jpg

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •