Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Utskrift av familj

  1. #1

    Hans Peter Wiehen
    Medlemsnr
    8237
    Ort
    Solna
    Inlägg
    83

    Utskrift av familj

    Vilket filformat i Disgen 2021 liknar närmast den uppställning med de uppgifter som jag presenterar här?
    Vad kallas min uppställning? För det är väl varken en Stamtavla elleren Antavla?
    Vänligen
    /hans peter
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Jag tror inte att något standard-släktforsknings-program kan skriva ut som din bild.
    Antavlor och Stamtavlor följer ju en ”släkt-linje” (tar inte med ingifta).
    Mitt tips är Komprimerad antavla, se bifogade bild från Dis Filbyter.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  3. #3

    Hans Peter Wiehen
    Medlemsnr
    8237
    Ort
    Solna
    Inlägg
    83
    Tack, Olle Olsson, för ett gott tips.

    Vid det här laget har jag också insett att det var ett önsketänkande från min sida att åstadkomma detta i Disgen.
    Min avsikt var/är att åskådliggöra och presentera sammanhangen och de viktigaste uppgifterna på ett överskådligt sätt för en familj.

    I Disgen har jag nu hittat en möjlighet att åstadkomma detta. Den gör mig dock inte helt lycklig. Dels pga layouten och dels därför att den saknar ett led. Det jag har hittat är ANSEDEL, STD Utförlig Bild Famlj. Den innehåller alla uppgifter som jag efterfrågar för Huvudpersonen, hens föräldrar, den som hen är gift med och deras samtliga barn och deras ingifta. Dessvärre saknas dock barnbarnen vilka ju, menar jag, hör till familjen.
    Kanske läser någon i utvecklingsgruppen detta och finner det lönt att göra något åt det, hoppas
    /hans peter

  4. #4

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Vi tog fram ett förslag på familjeutskrift på funktionärsträffen 2018, och det finns inlagt som förslag (Redmine) till utvecklarna sedan dess.
    Min Släkt har den funktionen, man kan skriva ut det som ett diagram. Det vore önskvärt med samma i Disgen.
    Jag överför via Gedcom från Disgen till Min Släkt för att göra den utskriften.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  5. #5
    Finns även i Genney.

    Utvecklare av Genney och ägare av Genney Digit.

  6. #6

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Stämmer precis.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  7. #7

    Hans Peter Wiehen
    Medlemsnr
    8237
    Ort
    Solna
    Inlägg
    83
    Tack alla!
    /hans peter

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •