Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hantera dubbletter

  1. #1

    Hans Peter Wiehen
    Medlemsnr
    8237
    Ort
    Solna
    Inlägg
    83

    Hantera dubbletter

    Hantera dubbletter

    I dialogen Sök efter dubbletter beskrivs hur man tar fram en träfflista över dubbletter. Så långt är allt gott och väl. Sedan står det: När du har kontrollerat om personerna är en dubblett eller inte kan du välja att kryssa i ej dubblett om personerna visar sig att inte vara dubbletter. Under dubblett förstår jag att två ting är lika, dvs. att innehållet i båda posterna är lika.

    Då uppstår det genast några frågor:
    1) Om det är dubbletter, dvs. jag inte har kryssat i rutan Ej dubblett, hur hanterar Disgen 2021 då kompisen?
    2) Om det inte är dubbletter, dvs. personerna på en rad har olika personidentitet och posterna delvis olika innehåll, antar jag att en av dem skall bort.
    3) Men vilken?
    4) Och hur gör man?

    Skulle bli glad om någon kunde hjälpa mig.
    /hans peter

  2. #2

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Det som avses med dubbletter här är att man har råkat mata in samma person två gånger, t.ex. genom att man har kommit fram till den personen på olika vägar vid olika tillfällen. Detta är lätt hänt och händer därför ganska ofta. I programmet självt och ur programmets synpunkt finns inga dubbletter. Programmet skiljer personerna åt enbart med hjälp av det unika Person-ID. Programmet ska ju också kunna hantera två olika individer som råkar heta samma och vara födda samma dag.

    Sök efter dubbletter är ett hjälpmedel att hitta personer i databasen som med en viss sannolikhet kan vara samma individ. Det måste dock du som användare bedöma. Programmet betraktar dem hela tiden som olika personer. Sök efter dubbletter resulterar i en lista med personpar som programmet bedömer med en viss sannolikhet kan vara samma individ. Utifrån de personuppgifter som finns i respektive Personöversikt, måste du bedöma om de två personerna är skilda individer eller om de egentligen är samma individ, d.v.s. dubbletter.

    Om de inte är dubbletter, d.v.s. skilda individer, kan du markera detta (du kan välja att kryssa i ej dubblett). Du talar därmed om för programmet att de personerna inte är dubbletter och det finns därmed en möjlighet att undertrycka visningen av dessa icke-dubbletter så att du slipper ta ställning till dem vid nästa dubblett-sökning. Det är det enda den kryssrutan är till för.

    Om du bedömer att det faktiskt är samma individ, d.v.s. dubbletter (du har registrerat samma individ två gånger), måste du på lämpligaste sätt försöka radera den ena. Man vill inte ha samma person registrerad flera gånger i sin databas. Hur man kan gå tillväga för att bli av med en dubblett finns beskrivet i handledningen. (Observera att även två personer som du betraktar som dubbletter, har olika person-ID och betraktas av programmet som två olika personer.)

    Detta blev lite långt, men jag hoppas att det var till någon hjälp.

  3. #3

    Hans Peter Wiehen
    Medlemsnr
    8237
    Ort
    Solna
    Inlägg
    83
    Tack, Edgar, för ett lovvärt försök att förklara saker och ting för mig. När jag nu har vant mig vid tanken att dubbletter kan ha olika personID, skall jag genast ta itu med handledningen. Tack för hänvisningen.
    /hans peter

  4. #4

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Ur programmets synpunkt finns inga dubbletter. Programmet kan inte ge två poster (personer) i databasen samma postnummer (person-ID). Till varje person-ID är kopplat ett antal egenskaper (namn, födelsedatum, födelseort, barn, föräldrar etc) som karakteriserar en individ. När vi talar om dubbletter är det fråga om att du av någon anledning råkat registrera egenskaperna för samma individ vid skilda tillfällen, t.ex. ena gången som barn i en familj, en annan gång som partner i en relation. Samma individs egenskaper finns då kopplade till två person-ID, två personer i databasen. Det är det som vi kallar dubblett. Programmet kan emellertid inte avgöra vad som är dubblett eller inte. (Två olika individer kan ju ha t.ex. samma namn, födelsedatum, födelseort m.m., d.v.s. de är trots det inte dubbletter) Det är bara du som användare som kan avgöra vad som är verkliga dubbletter. Till din hjälp har du då Sök efter dubbletter. Den lista du då får fram är INTE en lista på dubbletter, trots namnet på funktionen, utan en lista på personpar vars egenskaper är så pass lika att de skulle kunna vara dubbletter (d.v.s. samma individ). Det är då upp till dig att avgöra detta.

  5. #5

  6. #6

    Hans Peter Wiehen
    Medlemsnr
    8237
    Ort
    Solna
    Inlägg
    83
    Tack alla!
    /hans peter

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •