Resultat 1 till 11 av 11

mne: Grupper, kllor och kllhnvisningar??

Anders Eriksson
    Medlemsnr
    47706
    Inlgg
    21

Grupper, kllor och kllhnvisningar??

Jag undrar ifall ngon kan frklara hur det r tnkt att man ska anvnda Grupper, Kllor och kllhnvisningar.

Det vore jttebra ifall ngon kunde posta en bild ver sitt klltrd dr man kan se hur ni har anvnt de olika "niverna"

// Anders

Inger Amnefelt
    Medlemsnr
    10065
    Inlgg
    176
    I formet finns det en Rubik under DISGEN som heter Artikelserie: Lr dig mer om Disgen 8

Nr 67 handlar om Ortsregistret.
    Den frklarar mnga saker.

Anders Eriksson
    Medlemsnr
    47706
    Inlgg
    21
    Hej Inger,

Visserligen frklarar denna artikel hur man hanterar orter p ett bra stt, men den handlar inte om hur man hanterar kllor, eller?

// Anders

Inger Amnefelt
    Medlemsnr
    10065
    Inlgg
    176
    Sorry!
    Minnet kort! S kort att nr jag letade s var det orter jag kom i hg.
    Jag har nu hittat en lite artikel i en Gammal DISKULOGEN.

Nr 56 sid 18

Dessa finns under Publikation / Diskulogen

Anders Eriksson
    Medlemsnr
    47706
    Inlgg
    21
    Tack s mycket!

Jag har funderat lite och kan detta vara ett bra stt att anvnde de olika niverna p

Grupp - Anvnds fr att gruppera kllorna, t ex Ln, Frsamling, etc
    Klla - En specifik bok eller annat medium
    Kllhnvisning - En specifik sida/sidor i en viss klla

Vore tacksam fr kritik!

// Anders

DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Inlgg
    1 149
    Ja, s r det tnkt! Det man kan diskutera r hur mnga grupper man ska ha och i vilka niver. En del vill ha mnga niver men jag tycker personligen det blir trgarbetat. Exempelvis kan man under gruppen Kyrkoarkiv gra en indelning med ln (eller landskap) men egentligen r det ondigt om man inte har mnga socknar. Likadant kan man under en viss socken gra grupper fr olika typer av kyrkobcker men det r ocks ondigt om man inte har anvnt mnga volymer frn en viss socken.
    Ordfrande & Disgenutvecklare.

Karl-Edvard Thorn
    Medlemsnr
    4089
    Inlgg
    210
    Jag tycker det r bra att ha frsamlingen som grupp och drunder ange kllan och d br den vara: Frsamlingsnamn AI:x Frsaling B:x frsamling C:x . Ange frsamlingen namn i kllan fr att man i utskriften skall se vilken frsamlings frsalingsbok det handlar om sedan anger man sidans nummer i hnvisningen och anger skerheten. Fdelseboken r primr fr fdelse medan husfrhrslngden r secundr fr fdelseuppgiften.

Sten Magnusson
    Medlemsnr
    6438
    Inlgg
    107
    Att fdelseboken r primr fr fdelse medan husfrhrslngden r sekundr r vl det vanligaste? Hur r det ifall fdelsebok saknas, medan husfrhrslngd och ddbok finns fr aktuell person? Lt sga att personen str i husfrhrslngden som fdd 1723 och samtidigt dr 1769. lder vid ddsfall r ju d 46 r. Nu str det emellertid 51 r i ddboken och d borde ju personen vara fdd kring 1718. Nu saknas fdelsebok vid den tiden. D fr man vl stlla bda uppgifterna mot varandra?

Mvh/Sten Magnusson

Karl-Edvard Thorn
    Medlemsnr
    4089
    Inlgg
    210
    Hej Sten, Jag tycker nog att husfrhrslngden fortfarande r sekundr information men eventuellt kan man stta ifrgasatt p fdelsen eftersom det inte stmmer med ddboken som borde vara primr.

Sten Magnusson
    Medlemsnr
    6438
    Inlgg
    107

Klla_primr

Citat Ursprungligen postat av Karl-Edvard Th Visa inlgg
    Hej Sten, Jag tycker nog att husfrhrslngden fortfarande r sekundr information men eventuellt kan man stta ifrgasatt p fdelsen eftersom det inte stmmer med ddboken som borde vara primr.
    Jag tnkte bara kolla en sak.
    Menar du allts att ddboken kan rknas som primrklla ifall fdelseboken saknas och den uppgivna livslngden inte stmmer med uppgivet fdelser i Husfrhrslngden? Det har nmligen varit min tanke frn brjan, men p ett annat stlle var det Husfrhrslngden som gllde, punkt slut.

Mvh/Sten Magnusson

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Inlgg
    477
    Ddboken kan vel bare vre primr kilde for ddsdato og begravelsesdato.

F.eks. p min bestefars gravsttte str f.eks. oppgitt feil sokn for fdsel. Han var fdt og dpt i nabosoknet, dog bare noen hundre meter fra dit familien flyttet innen neste barn ble fdt og dpt.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •