Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Smeknamn inom "Dubellfnuttar"

  1. #1

    Mats Lundell
    Medlemsnr
    7147
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    10

    Smeknamn inom "Dubellfnuttar"

    Enligt mig är det kutym att skriva smeknamn inom fnuttar (dubbelfnutt, apostrofer).

    När man skickar in sitt disbytutdrag så får man anmärkning när man som jag använt dessa. En sökning i min databas ger 2207 träffar

    Exempel:
    • Anna Elisabeth "Anna-Lisa"
    • Johan "Jon"
    • Anders "Andrew"



    I vissa fall har ombudet plocka bort mina fnuttar, ibland inte och då kommer personerna inte med i Disbyt-databasen

    Hur tycker föreningen att man ska skilja på dopnamn och smeknamn?

    Finns det planer på att godkänna dessa fnuttar?

  2. #2
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!
    Du har i personöversikten under namn möjlighet att lägga till ytterligare namn som till exempel tilltalsnamn, du kan när du lägger till namnet ytterligare lägga till en anteckning till namnet så som smeknamn eller liknande.

    I namn fältet klicka på "Lägg till" och välj där vad det är du vill lägga till och om det skall visas i familjeöversikten eller ej.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  3. #3

    Janåke Gestblom
    Medlemsnr
    36899
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    149
    Disbyt skiljer inte på namn och smeknamn, alias, öknamn och annat. "Anna" och Anna är därför likvärdiga. Citattecken och vissa andra tecken rensas bort.

  4. #4

    Mats Lundell
    Medlemsnr
    7147
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Hans-Peter Visa inlägg
    Hej!
    Du har i personöversikten under namn möjlighet att lägga till ytterligare namn som till exempel tilltalsnamn, du kan när du lägger till namnet ytterligare lägga till en anteckning till namnet så som smeknamn eller liknande.

    I namn fältet klicka på "Lägg till" och välj där vad det är du vill lägga till och om det skall visas i familjeöversikten eller ej.
    Men hur kan kan jag i blder skilja på dopnamn och smeknamn? tex Karin i dopboken och Katarina i Hfl

  5. #5

    Mats Lundell
    Medlemsnr
    7147
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    10
    Det är just det jag vill att en kommande versionav Disgen ska tillåta! Det som är kutym i svenska språket med dubbelfnuttar kring smeknamn

  6. #6
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!

    Du har ju i fönstret "ändra namn" ett fält som heter Kommentar, där kan du ange att det är hennes tilltalsnamn, dopnamn, smeknamn eller vad det nu är.
    Jag använder det fältet när en kvinna byter namn i samband med giftet och skriver att det är namnet som gift. Du kan ju välja vilka namn som skall visas i familjeöversikten och vilka inte, du kan söka på samtliga namn säväl de som visas som de som inte visas. Så jag tycker inte det behöver flera speciallösningar för namn i Diagen.

    Skärmklipp.JPG
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  7. #7

    Mats Lundell
    Medlemsnr
    7147
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Hans-Peter Visa inlägg
    Hej!

    Du har ju i fönstret "ändra namn" ett fält som heter Kommentar, där kan du ange att det är hennes tilltalsnamn, dopnamn, smeknamn eller vad det nu är.
    Jag använder det fältet när en kvinna byter namn i samband med giftet och skriver att det är namnet som gift. Du kan ju välja vilka namn som skall visas i familjeöversikten och vilka inte, du kan söka på samtliga namn säväl de som visas som de som inte visas. Så jag tycker inte det behöver flera speciallösningar för namn i Diagen.

    Skärmklipp.JPG
    Men jag vill skriva Mats Lennart "Ludde" och kommer fortsätta med det eftersom det är ett vedertaget sätt att skriva! Sen får väl Disbyt bero tills det blir OK. Ett tag skickade jag in 120.000 personer men flera av de med smeknamn kom inte med. Tilltalsnamn markeras väl fortfarande med en "*" (stjärna).

  8. #8
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Du gör naturligtvis som du vill.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •