Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Linux + CrossOver + iMAC

  1. #1

    Christer Castegård
    Medlemsnr
    51774
    Inlägg
    3

    Linux + CrossOver + iMAC

    Jag har installerat CrossOver och Disgen 2021 i min imac 2013. En ren installation av Linux Mint Debian LMDE 5. Disgens säkerhetskopiering fungerar och jag har inte mött på några konstigheter det fungerar som det ska.

  2. #2
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av m51774 Visa inlägg
    Jag har installerat CrossOver och Disgen 2021 i min imac 2013. En ren installation av Linux Mint Debian LMDE 5. Disgens säkerhetskopiering fungerar och jag har inte mött på några konstigheter det fungerar som det ska.
    Hej!
    Det fungerar med Disgen 2021 i Mac med Cross Ower, men du saknar ikonerna överst i Disgens fönster för att välja bl.a vilka paneler du skall ha. Jag kollade nyligen i min MacBookAir från 2015, du har inte full funktionalitet i Disgen 2021. Därför avrådes det från att köra Disgen i CrossOwer.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  3. #3

    Christer Castegård
    Medlemsnr
    51774
    Inlägg
    3
    Hej Hans-Peter Du har rätt panelen saknas det var slarvigt av mig att inte se det. Jag tänkte att min gamla imac skulle komma till nytta till något nu när den inte kan köra Windows 11. Det är nog säkrast att köra windows för disgen är ju gjort för det. Tack för att du påkallade detta.

  4. #4
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!
    Om du bara skall använda din gamla iMac till att köra Disgen och andra Windows program, är det nog en bättre idé att partitionera en del av hårddisken till Windows och installera Windows på den delen, så får du i oppstarten av iMacen välja om du skall köra MacOS eller Windows.
    Det betyder för all del du måste starta om datorn varje gång du skall byta OS, men skall den främst användas för att köra Windows program är det väl inget problem. Verktyg för partitioneringen har du i iMacen i form av appen Bootcamp, men Windows licensen får du skaffa själv.
    Senast redigerat av Hans-Peter den 2022-07-13 klockan 10:19.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  5. #5

    Christer Castegård
    Medlemsnr
    51774
    Inlägg
    3
    Hej igen!
    Jo jag hade det så förut genom Bootcamp med Windows 10 men nu har jag rensat bort MacOs så det är en Linux burk med Linux Mint LMDE 5. Problemet var att jag ville uppdatera till Windows 11 men det stöder inte Windows i dom här Macarna och inte apple heller så därför har jag gjort om den till en Linux burk. Att köra linux Mint på iMac 2013 funkar bra och så är det nytt och fräscht OS. Jag gillar Linux har hållit på med det några år och testat olika distar så det därför jag ville se om Disgen skulle funka till att köra även på Linux. Jag har Disgen installerat på en Windows dator så jag sitter inte i sjön.

  6. #6
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!
    Linux har jag absolut noll erfarenhet av, jag vet det finns men det är i stort allt.
    Lycka till.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •