Resultat 1 till 30 av 152

Ämne: Disbyt utveckling

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

Kjell Hasselroth
    Medlemsnr
    39064
    Phryxe! Om du uppfattade min fråga som oförskämd/dum, ber jag om ursäkt.
    Den var ytterst seriös menad, jag tror du kan bidra med tips och idéer om hur fler medlemmar skall få tillgång till DIS bästa verktyg Disbyt. Har jag uppfattat det rätt, så har 70% av DIS medlemmar inte tillgång till Disbyts ”familjeträd”.
    Att bara öppna upp Disbyt för alla medlemmar, oavsett om de har lämnat bidrag eller ej, tror jag inte kommer att bidra till att fler skickar in sin forskning till Disbyt.

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ad å åpne for alle medlemmer, så er jeg helt enig med Kjell, man får ikke flere bidrag om alle har adgang, uansett.

Men, hva da med de som ikke har adgang fordi de ikke har bidratt. Kan jo virke som en catch-21 :-)

I DIS-Norge har vi åoen dag i forbindelse med Slektsforskerdagen, som i år ble arrangert de fleste i går, men i Østfold og et par andre steder er det i dag 31. oktober.

Da har vi full åpning, også for gjester og medlemmer i Föreningen DIS og DIS-Danmark. (http://www.disnorge.no/distreff)
    Den andre dagen er helga rundt landsmøte eller tillitsmannskonferanse. Og evt. ved dagen for stiftelse ved runde årstall, som 10. januar sist vinter.

Kanskje noe å tenke på ?
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Kjell Hasselroth
    Medlemsnr
    39064
    Visst kan vi lära av DIS-treff i Norge och varför inte ta vara på Alfs förslag.
    I mitt projekt har jag redovisat ett sätt att öka täckningsgraden i Disbyt. Med Värmlands kyrkboksregister, Värmländska Anor och medlems registren, har vi en 100% täckning i de församlingar vi är klara med. Ni som vill kan gå in och titta på hur registren ser ut, sök upp Nils Eriksson född 1838 i Gräsmark. I rutan för medlemsinformation, hamnade vissa uppgifter lite fel. Men det går säkert att rätta till. Ni som inte har tillgång till Disbyt, kan gå in på hemsidan och titta på en pdf-fil. http://web.comhem.se/vanor/
    Synpunkter!

Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Vi har inte fått någon respons på det här med register från nån ansvarig, om det är något man vill utveckla särskilda funktioner för. Låt säga att det inte utvecklas något särskilt för detta. Är det något som hindrar att man skapar register i Disgen och sprider det som Disbyt-utdrag? Vet inte om det är tekniskt möjligt eftersom jag aldrig har skickat in ett sådant utdrag. Ser man ens händelser och källhänvisningar?

Hur länge ligger ett Disbyt-utdrag kvar till allmän beskådan? Låt säga att den som skickar utdraget avlider. Ligger det tills det kommer ett nytt, annars i all evighet!? Om det inskickade tas bort, räknar man med att någon annan ska ha kopierat av uppgifterna till sitt utdrag för att det ska leva vidare på Disbyt?

Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Med ovanstående i åtanke. Kan man skicka in fler än ett utdrag?

Rolf Eriksson
    Medlemsnr
    1977
    Det finns möjlighet att skicka in flera utdrag men dessvärre är det den abolut vanligaste strulorsaken när man ska uppdatera. Du bör döpa filen till DBxxxx dädr xxxx är ditt medlemsnummer i DIS (Disgen gör detta automatiskt). Om man vill ha flera inskick döper man dem enklast till DBxxxxxA ock så vidare och då blir jag lite tjatig om att de verkligen måste komma ihåg vilken fil som är vilken för uppdateringen. Du kan t ex skicka in olika flockar eller göra ett Disbytutdrag från en söklista. Har man ett arkiv med en släkt som har relationer finns det ingen anledning att dela upp utdragen. Har man forskat på olika släkter och lagt den i olika mappar måste man dock göra så.
    Senast i vecka hade jag en ilsken medlem som skickat in 5 filer och sedan upptaterat en fel så två var speglade. Det brukar inte vara det lättaste att få sådana medlemmar att förstå att det är dom som gjort fel.
    Rolf Eriksson
    Disbytombud

C-G, ett utdrag ligger kvar så länge man är medlem, om man inte begär att ta tillbaka det. De äldsta Disbytutdragen är faktiskt från senare halvan av 1990-talet. Om personer går ur Föreningen Dis tas deras bidrag bort. För avlidna personer finns lite olika varianter, om det finns utdrag i DisArkiv respektive en del utdrag från avlidna personer där det står en hänvisning så här (exemplet taget från uppgifterna kring en av mina anor, inlämnat av en avliden släkt-i-släkten)
    Avliden medlem – Deceased member
    Inga fler uppgifter tillgängliga.
    No additional info available.
    Tel:
    Ändringsdatum:
    Epost: rolferiksson@brevet.se
    Webb-adress: http://disbyt.dis.se/db_avl.htm

------------

När det gäller register som Sveriges dödbok-utdragen så är det faktiskt en del i något som kallas SPÅR - Sveriges personregister genom århundrandena - som Dis haft några år. Det finsn andra register med den vägen - om man söker i Disbyt via Internet kan man välja att inte söka i de regsitrena, genom att välja "Ignorera träffar från
    följande forskarnummer:" och skriva s* där.
    Om du även tar bort ditt eget medlemsnummer i den rutan slipper du få träff på dina egna inlämnade uppgifter (gäller den som har bidragit).

Hälsningar,
    Eva Dahlberg
    (vice ordförande DIS)

Kjell Hasselroth
    Medlemsnr
    39064
    Jag är tveksam till om det skall vara tillåtet för enskilda medlemmar att skicka in sina register utan släktrelationer till Disbyt. Titta gärna på hur VSF har löst problemet http://www.genealogi.se/varmland/avsalu_info_vkbr.htm
    Har ni inte en lokal förening som ni kan skänka er forskning till, är väl DIS Arkiv ett förslag.
    En medlem som deponerar sin forskning hos DIS Arkiv eller skänker den till en lokal förenig. Borde då bli ”hedersmedlem” i Disbyt” (d.v.s . fullbehörighet)
    Jag uppfattar både Olof och Daniels inlägg som positiva till att det i Disbyt finns register utan släktrelationer. Evas inlägg förklarde ju också det hela.
    Senast redigerat av 39064 den 2010-11-05 klockan 09:15.

Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Tack för info Eva. Notera att register är inte bara rör F-V-D!!! I sin nuvarande form duger inte Disbyt till register, och som jag nämnt tidigare tycker jag inte de hör hemma där heller.

Citat Ursprungligen postat av Phryxe Visa inlägg
    Ser man ens händelser och källhänvisningar?
    Nej källhänvisningar syns inte i Disbyt, det finns ett stjärnsystem kring källhänvisningens utformnning (för att t.ex. indikera att ingen källa alls finns angiven, eller att det endast finns årtal, inte datum vilket kan antyda att man t.ex. skrivit av från en annan forskares Disbyt-bidrag på Internet).

Händelserna syns på så sätt att det måste finnas årtal och socken för F-V-D, så normalt måste något finnas - men ett föräldrapar kan komma med utan andra egna uppgifter än namnet och ett "fick barn 1765 i Kvidinge L" när man har parets uppgifter). Det kan också komma med flyttningar och "levde"/"bosatt" årtal och socken om man har det med i sitt utdrag.

Men denna information står på Disbyt-sidorna

Hälsningar,
    Eva

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •