Resultat 1 till 30 av 152

Ämne: Disbyt utveckling

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

Kjell Hasselroth
    Medlemsnr
    39064
    Tack Rolf för dina utmärkta redogörelse och ett stort TACK till alla ideellt arbetade DISare.
    Varför inte arrangera ett seminarium om Disbyts utveckling i samband med dis årsmöte. Skulle vi inte kunna använda tiden fram till årsmötet, för att kompetens inventera föreningen på förmågor att utveckla Disbyt. Jag tror det finns många fd/aktiva ”IT-proffs” , som kan och vill hjälpa till att utveckla Disbyt.
    Är inte detta forum ett bra sätt att presentera nya idéer, jag har några ”stölliga” förslag till att komma med.
    Phryxe! Jag har ännu inte sett några argument från din sida, varför inte du skickar in din forskning till Disbyt.

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Hvis det er interesse for det kan jeg f,eks. vise GEDtreff og drift av DIStreff. Et system som burde være relativt enkelt å legge opp på server hos DIS også. Tidligere har fravær av php vært en hindrig for at dette ikke har vært på plass allerede.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Citat Ursprungligen postat av 39064 Visa inlägg
    Phryxe! Jag har ännu inte sett några argument från din sida, varför inte du skickar in din forskning till Disbyt.
    Det beror på att du inte läst denna tråd tillräckligt noga.

Kjell Hasselroth
    Medlemsnr
    39064
    Citat Ursprungligen postat av Phryxe Visa inlägg
    än att svara på frågor från andra forskare om alla mina ofullständiga biografier.
    Jag förmodar att du hänvisar till inlägget 2010-10-16.
    Där räknar du upp ett antal argument för att inte använda Disbyt. Vilket mer förklarar att du inte har förstått, vad Disbyt är. Det enda argument som jag har läst om varför inte du kan tänka dig att skicka in din forskning till Disbyt, är ovanstående citat.
    Det innehåller nog den vanligaste missuppfattningen om vad som händer om man skickar in sin forskning till Disbyt. Att man kommer att få mängder av förfrågningar om innehållet. Jag har idag ca 6 000 personer i mina register och har under de åren fått två frågor på innehållet.
    En bra rekommendation har lämnats av Rolf, att första gången skicka in en mindre del. Du får då, en resultat fil med vilka fel och brister din forskning har.
    Genom att skicka in din forskning till Disbyt, får du verkligen bra valuta för din medlemsavgift och du hjälper även andra forskare.
    Jag upplever att det är ett problem, när bara 25% av våra medlemmar skickar in sin forskning.

Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Bara för att man förstått exakt hur Disbyt fungerar behöver inte betyda att man gillar idén. Varför då nämna det i en tråd som handlar om Disbyt utveckling? Jo, om man nämner något om en gemensam databas hör man ofta att Disbyt skulle vara lösningen. Det är ingen som vill diskutera alternativ. Innehållet i Disbyt ändras fortfarande beroende på vad enskilda användare väljer att skicka in, även om det visar sig att det inte försvinner när användaren lämnar DIS. Jag kan inte lägga in uppgifter om vilken som helst av personerna som är inlagda. Man är helt beroende av att den som skickat in uppgifterna gör det (om inte användaren lämnat DIS). Möjligen kunde det fungera om man hade en helt webbaserad applikation där man matar in allt via webben och uppgifterna inte byts ut vid uppdateringar. Det skulle göra det vettigt med det som Daniel nämner ovan, att kunna kommentera uppgifter och koppla ihop personer. Jag känner ändå att det är slöseri med resurser att man gör om samma forskning på nytt flera gånger. Jag förespråkar tanken på en referensdatabas, även om den ser ut som en utopi idag ...

DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Det är ju också så att bara för att Disbyt ser ut på ett sätt idag innebär inte det att det ser precis likadat ut i morgon. För mig känns det inte alls orimligt att kombinera Disbyt (i meningen att medlemmarna skickar in bidrag och ändrar eller tar tillbaka som de vill, med primära syftet att hitta andra som forskar på samma personer) och en referensdatabas (i meningen att det man skickar in stannar kvar för alltid, och granskas, kommenteras och kopplas ihop med andra personer av alla som bygger upp referensdatabasen).
    Vice ordförande (2025) & Disgenutvecklare.

Låt oss lägga pennfäkteriet åt sidan och försöka se vad DISBYT eller en referensdatabas (Disref?) kan göra för oss. Daniel nämnde i senaste numret av av Diskulogen att Disbyt är vår viktigaste produkt (Disgen är möjligtvis den värdefullaste). Här håller jag helt med. Vi måste finna former att utveckla Disbyt.
    En åsikt: ibland får jag känslan att släktforskare är som svampletare - avslöja inte det bästa kantarellstället! Jag ser i stället - varför leta efter samma sak flera gånger. Tänk vad mycket tid vi lägger ner på detta.

Temat vi diskuterat är ett klassiskt projekttema. Låt många komma med en mängd uppslag och idéer men låt sedan en liten grupp bearbeta dessa och lägg fram ett program för förbättringar på kort sikt och utveckling på lång sikt.

Och till sist Disbyt eller Disref? kan aldrig bli bättre och mera fullständigt än det vi medlemmar rapporterar in. Jag har hittills inte funnit något reellt skäl till att inte bidra med sin forskning (möjligen finns det emotionella skäl, men det är en annan sak).

Kjell Hasselroth
    Medlemsnr
    39064
    Kan det vara en lösning, att skapa ytterligare en produkt ”Disref”.
    Där jag kan tanka hem GEDCOM filer, för att sedan lägga till i mitt egna register. Denna tjänst skulle mycket väl kunna vara en betal-tjänst, för icke bidragande medlemmar. Disrefs innehåll skall också finnas i Disbyt, men i nuvarande Disbyt format.
    Varför inte starta ett nytt Ämne är på DIS forum, angående Disref.
    Är inte detta den snabbaste och enklaste vägen framåt?

Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Citat Ursprungligen postat av Daniel Berglund Visa inlägg
    [...] kombinera Disbyt [...] och en referensdatabas [...].
    Låter lovande

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •