Resultat 1 till 30 av 152

Ämne: Disbyt utveckling

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Vad är nästa steg i utvecklingen av DISBYT? Tänker närmast på mitt förslag att man ska kunna lägga till olika små register och det kräver att även källor kan registreras. Det enklaste vore också om man kunde registrera i sina vanliga släktforskarprogram och leverera GEDCOM-filer. De olika registren ska helst vara sökbara var för sig.

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Citat Ursprungligen postat av Phryxe Visa inlägg
    Vad är nästa steg i utvecklingen av DISBYT? Tänker närmast på mitt förslag att man ska kunna lägga till olika små register och det kräver att även källor kan registreras. Det enklaste vore också om man kunde registrera i sina vanliga släktforskarprogram och leverera GEDCOM-filer. De olika registren ska helst vara sökbara var för sig.
    Ang. å sende inn Gedcom, hva mener du. Allerede i dag sendes inn Gedcom, så da betyr det kanskje at hele Gedcom-filer skulle legges inn som det gjøres mange andre steder uten tilsvarende personvernlover som i Skandinavia. hvem skal kvalitetssikre dem om høyt sensitiv informasjon, f.eks. at en slektstavle røper slektsnavn og slektsforbindelser til dømte krigsforbrytere, hvor slekten har endret navn for å starte på nytt?

Problemet med register i dag er arbeidet med å lage nye algoritmer, størrelsen på registerene og tiden det tar å skape slike registre i dag. Mye av informasjonen som det er snakk om, finnes i databasen allerede, men med dagens struktur har vi ikke kapasitet til å tilgjengeloggjøre den.

Dessuten kommer der inn andre aspekter som hvor mye skal være tilgjengelig av informasjon som da lett bliri tilgjengelige for kopister som ikke bryr seg om å lete i originalkildene, men bare kopierer slekter for å ha mange personer i basen sin.

Et annet problem som du kommer inn på er nettopp kilder. En god del informasjon har sikkert du også fått fra nålevende personer eller nyss bortgåtte personer. Eller du har mistolket en annen slektsforskers data og angitt vedkommende som kilde for slektskoplinger som blir totalt feil.
    Skal slikt gjøres lett tilgjenelig?

Fortsatt mener jeg at når man får tilslag bør man enten sjekke opp primærkilden som ant. er brukt av bidragsinnsender, eller man tar kontakt med vedkommende, og da kanskje får annen informasjon, f.eks. litt mer usikre data som kanskje var for dårlig dokumentert til å bli med i DISBYT og brøt en lenke
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Det finns redan idag en möjlighet att lägga in register under ett eget "medlemsnummer". Vi har ett par serier med sådana register Rnnnn - vissa vigselregister mm, Snnnn - Sveriges dödboks födelseuppgifter mm. Att lägga in register som finns i Gedcom-filer går bra. Det är bara höra av sig till mig direkt så kan vi diskutera hur det ska se ut.

Önskemålet att visa källor finns det stöd för, men källorna får i så fall vara av typen arkivalier och inte nu levande personer.

Det finns något skäl som jag inte kommer på för stunden varför det inte finns möjlighet att filtrera på enskilt material, men det skulle inte vara datatekniskt svårt att fixa. (Möjligen är skälet att det inte ska möjligt att dumpa ett enskilt material.)

/Olof C

Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Det var bra att det redan finns stöd för GEDCOM. Hittar inte mina inloggningsuppgifter till DISBYT så jag kan inte söka annat än som gäst. Som gäst ser jag inte dessa särskilda register du nämner. En förutsättning för att detta ska fungera är att DISBYT kan visa händelser (även egendefinierade specialhändelser) inklusive källor till dessa. Ska se om jag kan ge ett exempel när jag har åtkomst till mina uppgifter ... Jag har gjort ett register till exempelvis Svenskt Porträttgalleri XXI (1897). På min sajt har jag dock inte bjussat på källorna. Jag har dessutom inte lagt detta register i en egen GEDCOM, vilket man måste göra om man ska kunna söka i enbart detta register.
    Senast redigerat av Phryxe den 2011-08-15 klockan 12:48.

Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    En sak jag noterade vid sökningen i DISBYT. Varför kan man inte söka på land?

För att få dina inloggningsuppgifter trycker du på Dis hemsida på Disbyt - Sök i Disbyt - Lösenord (i vänstermenyn). Där finns instruktioner hur du får reda på dina inloggningsuppgifter.

I dagsläget hanterar Disbyt född, döpt, gift, levde, död och begravd samt möjligen någon ytterligare notistyp. Eftersom vi har en engelsk version är det rimligt med översättning av specialhändelser, så det innebär någon slags utvecklingsarbete.

Ditt register Svenskt Porträttgalleri skulle mycket väl kunna ingå som ett specialmaterial i Disbyt, eftersom det förefaller som det finns födelseuppgifter för personerna. Som jag tidigare skrev så är Disbyt förberett för att kunna visa källor, men då måste det var källor av sådan typ att man inte kommer i klammeri med PuL.

Som jag skrev så kan man i dagsläget inte välja att bara söka i ett visst material, men det är enkelt att fixa. De register som finns i Disbyt får man ju träff på precis som i din SBI-bas om man söker på en person som finns med i registret. Sedan får man ju en länk, som gör att man kan få mer info om registret.

Disbyt är primärt en svensk databas. För personer med notiser från andra länder får man skriva landet i socken-fältet.

/Olof C

Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Citat Ursprungligen postat av m00082 Visa inlägg
    Disbyt är primärt en svensk databas. För personer med notiser från andra länder får man skriva landet i socken-fältet.
    Tack, jag har fått inloggningsuppgifterna, t.o.m. 2 ggr. Jag skulle vilja påstå att det kryllar av personer i Sverige som antingen är födda utomlands eller är födda här men har avlidit utomlands ... Dessutom om man ska hantera händelser så tillkommer de personer (som är födda och döda i Sverige) men som verkat utomlands. Du nämner socken-fältet som en lösning. Då blir det en hel del personer från Danmark

Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Olof. Skickade ett mejl till dig via Forumet, men vet inte om det gick iväg. Det hamnade inte i min utkorg.

Rolf B. Holte
    Den største svakheten dere har i disbyt er at dere ikke stedfester bedre i "utlandet". Når og om dere tar i bruk Gedtreff, så vil dette bli bedre (Mange land har blitt kartlagt mhp län/socken i Gedtreff). Vi setter ikke alle stedsdata i vårt nabo land til Sverige/Danmark. Så dersom dere har data i Danmark/Norge oppfordrer jeg dere til å sende inn data til distreff (Norge)/distræf (Danmark). Om dere ikke kan bruke vårt innsendingskjema på web for å sende inn data send det til distreff@disnorge.no, danske bidrag sendes til Ruben Højmark hojmark@dis-danmark.dk
    Da får dere bedre treff enn i mot data i disbyt (på de utenlandske treffene)
    Senast redigerat av dn04072 den 2011-08-17 klockan 22:19.
    Rolf B. Holte, Medlem i DISnorge, DIStreff utvikler

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •