Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3 4 5 6 SistaSista
Resultat 121 till 150 av 152

Ämne: Disbyt utveckling

  1. #121

    Kjell Hasselroth
    Medlemsnr
    39064
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    57
    Rolf!
    Ditt inlägg är välkommet och från min sida efterfrågat. Jag tror att dina åsikter är i majoritet i föreningen. Jag har stor respekt för allt ideellt arbete som är nedlagt. Tycker också att tidigare genrationers släktforskare också är värda beundran och respekt. Jag är en släktsamlare vad gäller tiden 1600 – 1400 talet, här använder jag som referens Anders Hedestams Herdaminne.
    Det finns ett avsnitt i ditt inlägg, som jag tror kan sätta ett tak på debatten. Vilket jag inte gillar.
    Kan man skriva av allt är det ju ingen forskning längre
    Efter att ha studerat ett hundra tal släktutredningar, vill jag nog påstå att alla innehåller mer eller mindra av släktsamling.
    Att försöka definiera vad släktforskning är, tror jag är fel väg. Att avgöra vem som är den finaste forskaren är också fel väg. Den som forskar fram ett namn och årtal på en ana från 1600 talet eller den som skriver en biografi över person som levat under senare delen av 1800 talet.
    dn04072, Var lugn! Det blir en referensdatabas. Med eller utan DIS medverkan.

  2. #122
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Citat Ursprungligen postat av 39064 Visa inlägg
    ... dn04072, Var lugn! Det blir en referensdatabas. Med eller utan DIS medverkan.
    Det finns en risk att någon kommersiell kraft tar tag i detta ...

    Hur är samarbetet med Danmark och Finland i detta avseende? Island har väl redan en databas över hela befolkningen.

  3. #123

    Rolf B. Holte
    Ort
    Bodø, Nordland
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Phryxe Visa inlägg
    Hur är samarbetet med Danmark och Finland i detta avseende?
    I praksis står DIS (Sverige) for Finsk database og DIS Norge for Dansk gjennom det faktum at dataene er plassert på hver vår server. Datainnhold står DIS Danmark ansvarlig for selv gjennom Ruben Højmark (Programvare er levert av DIS Norge, hvor Alf Chr og undertegnede videreutvikler dette for begge land til en hvis grad. DIS Danmark har ikke tatt i bruk alle deler av tjenesten grunnet noen policy beslutninger. I nær fremtid kan man regne med at tjeneste tilbudet kan synkroniseres så langt det er pratisk mulig da de har endret på tidligere beslutninger)

    DIS må selv forklare forklare sitt forhold til "finsk samarbeid" Slik jeg har forstått DIS Suomi er dette nesten ett utdrag av den svenske basen med finske navn på forsamlinger og län.
    Rolf B. Holte, Medlem i DISnorge, DIStreff utvikler

  4. #124

    Kjell Hasselroth
    Medlemsnr
    39064
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    57
    Det finns en risk att någon kommersiell kraft tar tag i detta ...
    Personligen tror jag inte på en kommersiell lösning. Tycker att det är moraliskt fel, att tjäna pengar på andras ideella arbete. Om däremot Värmlands Släktforskar förening, tjänar en slant på iden ser jag inget fel i. Till Edeby marten 4 juni, kommer Värmlands Referensdatabas att vara i drift
    Är det inte dags att redovisa vilka motiv, det finns för en Referensdatabas?
    Framgångs faktorerna tror jag är, 1 Medlemsengagemang 2 Snabb volym tillväxt 3 Kvalité och i nämnd ordning. Jag ser inget fel i att utveckla små lokala lösningar, som sedan kan fusioneras till kanske en nordisk databas.
    Inledningsvis tittade jag på Disgen, Min Släkt och Holger. För att se vilket stöd dessa program ger.
    Går det att utveckla någon av dessa till ett fleranvändare program?
    Nu rullar min testdatabas i Min Släkt och i Disgen. Upplever att Min Släkt är det bästa programmet för att fusionera forskningen.

  5. #125
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    En Rikstäckande Genealogisk Databas (RGD) har tidigare diskuterats på DIS gamla forum och på Anbytarforum. Det känns lite tjatigt att upprepa allt igen.
    Senast redigerat av Phryxe den 2010-12-03 klockan 11:14.

  6. #126
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Behövs något mer underlag för att DIS ledning(ar) ska kunna gå vidare med frågan?

  7. #127

    Kjell Hasselroth
    Medlemsnr
    39064
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    57
    Behövs något mer underlag för att DIS ledning(ar) ska kunna gå vidare
    På sätt och vis gör ju DIS ledning det. Jag var i kontakt med Daniel och Olof, innan mitt inhopp på DIS forum. För att få deras godkännande av att publicera Värmlands Anor i Disbyt. Jag kallade det inte Referensdatabas, men det var redan då iden. Nästa steg för ”projektet” Värmlands Anor är en artikel i tidskriften Värmlandsanor. Efter jul bestämmer vi om det behövs ytterligare samarbetspartner i närtid. Jag kan mycket väl tänka mig att även ha DIS, som samarbetspartner. Vill gärna hålla mig till devisen ”Håll det litet och enkelt”.
    Det som oroar mig är att på DIS Forum är vi bara en handfull medlemmar som är för en Referensdatabas, övriga inlägg är emot.
    Därför kanske det räcker med ett teknik lyft till SQL-server, ett nytt sökformulär och ett nyare användargränssnitt?
    Om vi sedan lyckas med Värmlands Anor, kan vi dela med oss av våra erfarenheter.
    Tusen tack för tipset om tidigare inlägg.

  8. #128
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Citat Ursprungligen postat av 39064 Visa inlägg
    Det som oroar mig är att på DIS Forum är vi bara en handfull medlemmar som är för en Referensdatabas, övriga inlägg är emot.
    Därför kanske det räcker med ett teknik lyft till SQL-server, ett nytt sökformulär och ett nyare användargränssnitt?
    Det blir definitivt så vi börjar med Disbyt; en referensdatabas är förvisso något annat och behöver stötas och blötas ett bra tag först. Men som jag sagt tidigare kan det mycket väl vara fråga om samma tekniska plattform.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  9. #129

    Kjell Hasselroth
    Medlemsnr
    39064
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    57
    Så här har jag tänkt mig texten på en motion
    Motion till DIS årsmöte.
    Jag föreslår att årsmötet ger styrelsen i uppdrag att till sätta en arbetsgrupp. Uppgiften till gruppen skall vara att undersöka vilka verktyg det finns och bör finnas, för att registrera släktforskningsresultat i fler användarmiljö. Verktyget skall ha möjlighet att exportera innehållet till Disbyt.
    Ett verktyg för lokala släktforsknings föreningar, släktföreningar som underlättare deras gemensamma forskning.
    Gruppen skall också komma med förslag på hur DIS i övrigt kan stödja lokala föreningar, som vill publicera sin forskning i Disbyt. Som exempel server utrymme.
    Synpunkter?

  10. #130

    Tony Karpenholt
    Medlemsnr
    26991
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    18
    Hej allesammans
    Har varit medlem nu sen 2004...har haft anledning att testa Disbyt ett antal ggr. genom åren. Jag inser att mycket energi och arbete har lagts ner på denna funktion. Ska jag vara ärlig dock så tycker jag att Disbyt känns lite som att gå över ån efter vatten. De sökningar jag gjort har dessvärre aldrig lätt till nått positivt. Förr när inte kyrkoböcker fanns scannat och tillgängligt för alla och envar, så fanns det ett visst fog för att satsa energi på Disbyt. Tycker dock att utvecklingen sprungit ifrån denna funktion, dags att gå vidare. Varför slåss mot väderkvarnar.
    Finns mycket att satsa på då det gäller Disgens funktioner.....

  11. #131
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Motion till DIS årsmöte.
    Jag föreslår att årsmötet ger styrelsen i uppdrag att till sätta en arbetsgrupp. Uppgiften till gruppen skall vara att undersöka vilka verktyg det finns och bör finnas, för att registrera släktforskningsresultat i fler användarmiljö. Verktyget skall ha möjlighet att exportera innehållet till Disbyt.
    Ett verktyg för lokala släktforsknings föreningar, släktföreningar som underlättare deras gemensamma forskning.
    Gruppen skall också komma med förslag på hur DIS i övrigt kan stödja lokala föreningar, som vill publicera sin forskning i Disbyt. Som exempel server utrymme.
    Det blir lite överlapp med disweb (http://www.dis.se/sv/projekt/disweb.html), men kanske just därför kan det vara en bra idé med en arbetsgrupp som funderar över strategin i det hela.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  12. #132
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Citat Ursprungligen postat av Tony Visa inlägg
    Ska jag vara ärlig dock så tycker jag att Disbyt känns lite som att gå över ån efter vatten. De sökningar jag gjort har dessvärre aldrig lätt till nått positivt.
    Jag tycker själv att jag haft nytta av disbyt på flera sätt - dels hitta andra som forskar på samma (knepiga) anor, och dels för att få uppslag om var jag själv bör leta vidare.

    Förr när inte kyrkoböcker fanns scannat och tillgängligt för alla och envar, så fanns det ett visst fog för att satsa energi på Disbyt. Tycker dock att utvecklingen sprungit ifrån denna funktion, dags att gå vidare. Varför slåss mot väderkvarnar.
    Det ena utesluter ju inte det andra - disbyt är ett snabbt sätt att hitta uppslag som man sedan givetvis kontrollerar i de skannade kyrkböckerna.

    Finns mycket att satsa på då det gäller Disgens funktioner.....
    I dagsläget är det inte samma utvecklare och därmed ingen konkurrens om resurserna. (Det kan givetvis ändras, men idag är det så)
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  13. #133

    Kjell Hasselroth
    Medlemsnr
    39064
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    57
    Det blir lite överlapp med disweb
    Erkänner, jag hade inte tidigare läst innehållet i DIS-Webb. Det jag har läst och förstått, gör mig positiv inställd till DIS-Webb. Men mitt förslag till innehållet kvarstår i stort. Texten i motionen måste jag nog korregera något. Så, tack Daniel. Tror nog att det kan vara en gemensam grupp för DIS-Webb, Disbyt utveckling och DIS stöd till lokala släktforskargrupper/släktföreningar.

  14. #134

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Det här kanske inte helt passar in i rubriken, men det är ganska närliggande. Programmet som jämför mina inskickade poster till Disbyt med det som finns tidigare är ju en bra funktion.
    Men när man får massor av poster som också finns i dödboken, blir det ofta så många att man inte orkar kolla upp alla.
    Där skulle jag önska en liten avvikande funktion. De poster jag redan har döddatum på är inte så intressanta som de poster jag inte har döddatum på.
    Skulle man kunna tänka sig en liten IF-sats som på något sätt flaggar upp de poster gemensamma med dödboken där min post saknar datum. Då finns det anledning att kolla upp och eventuellt komplettera mitt data.

  15. #135
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Vad är nästa steg i utvecklingen av DISBYT? Tänker närmast på mitt förslag att man ska kunna lägga till olika små register och det kräver att även källor kan registreras. Det enklaste vore också om man kunde registrera i sina vanliga släktforskarprogram och leverera GEDCOM-filer. De olika registren ska helst vara sökbara var för sig.

  16. #136
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av Phryxe Visa inlägg
    Vad är nästa steg i utvecklingen av DISBYT? Tänker närmast på mitt förslag att man ska kunna lägga till olika små register och det kräver att även källor kan registreras. Det enklaste vore också om man kunde registrera i sina vanliga släktforskarprogram och leverera GEDCOM-filer. De olika registren ska helst vara sökbara var för sig.
    Ang. å sende inn Gedcom, hva mener du. Allerede i dag sendes inn Gedcom, så da betyr det kanskje at hele Gedcom-filer skulle legges inn som det gjøres mange andre steder uten tilsvarende personvernlover som i Skandinavia. hvem skal kvalitetssikre dem om høyt sensitiv informasjon, f.eks. at en slektstavle røper slektsnavn og slektsforbindelser til dømte krigsforbrytere, hvor slekten har endret navn for å starte på nytt?

    Problemet med register i dag er arbeidet med å lage nye algoritmer, størrelsen på registerene og tiden det tar å skape slike registre i dag. Mye av informasjonen som det er snakk om, finnes i databasen allerede, men med dagens struktur har vi ikke kapasitet til å tilgjengeloggjøre den.

    Dessuten kommer der inn andre aspekter som hvor mye skal være tilgjengelig av informasjon som da lett bliri tilgjengelige for kopister som ikke bryr seg om å lete i originalkildene, men bare kopierer slekter for å ha mange personer i basen sin.

    Et annet problem som du kommer inn på er nettopp kilder. En god del informasjon har sikkert du også fått fra nålevende personer eller nyss bortgåtte personer. Eller du har mistolket en annen slektsforskers data og angitt vedkommende som kilde for slektskoplinger som blir totalt feil.
    Skal slikt gjøres lett tilgjenelig?

    Fortsatt mener jeg at når man får tilslag bør man enten sjekke opp primærkilden som ant. er brukt av bidragsinnsender, eller man tar kontakt med vedkommende, og da kanskje får annen informasjon, f.eks. litt mer usikre data som kanskje var for dårlig dokumentert til å bli med i DISBYT og brøt en lenke
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  17. #137
    Det finns redan idag en möjlighet att lägga in register under ett eget "medlemsnummer". Vi har ett par serier med sådana register Rnnnn - vissa vigselregister mm, Snnnn - Sveriges dödboks födelseuppgifter mm. Att lägga in register som finns i Gedcom-filer går bra. Det är bara höra av sig till mig direkt så kan vi diskutera hur det ska se ut.

    Önskemålet att visa källor finns det stöd för, men källorna får i så fall vara av typen arkivalier och inte nu levande personer.

    Det finns något skäl som jag inte kommer på för stunden varför det inte finns möjlighet att filtrera på enskilt material, men det skulle inte vara datatekniskt svårt att fixa. (Möjligen är skälet att det inte ska möjligt att dumpa ett enskilt material.)

    /Olof C

  18. #138
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Det var bra att det redan finns stöd för GEDCOM. Hittar inte mina inloggningsuppgifter till DISBYT så jag kan inte söka annat än som gäst. Som gäst ser jag inte dessa särskilda register du nämner. En förutsättning för att detta ska fungera är att DISBYT kan visa händelser (även egendefinierade specialhändelser) inklusive källor till dessa. Ska se om jag kan ge ett exempel när jag har åtkomst till mina uppgifter ... Jag har gjort ett register till exempelvis Svenskt Porträttgalleri XXI (1897). På min sajt har jag dock inte bjussat på källorna. Jag har dessutom inte lagt detta register i en egen GEDCOM, vilket man måste göra om man ska kunna söka i enbart detta register.
    Senast redigerat av Phryxe den 2011-08-15 klockan 12:48.

  19. #139
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    En sak jag noterade vid sökningen i DISBYT. Varför kan man inte söka på land?

  20. #140
    För att få dina inloggningsuppgifter trycker du på Dis hemsida på Disbyt - Sök i Disbyt - Lösenord (i vänstermenyn). Där finns instruktioner hur du får reda på dina inloggningsuppgifter.

    I dagsläget hanterar Disbyt född, döpt, gift, levde, död och begravd samt möjligen någon ytterligare notistyp. Eftersom vi har en engelsk version är det rimligt med översättning av specialhändelser, så det innebär någon slags utvecklingsarbete.

    Ditt register Svenskt Porträttgalleri skulle mycket väl kunna ingå som ett specialmaterial i Disbyt, eftersom det förefaller som det finns födelseuppgifter för personerna. Som jag tidigare skrev så är Disbyt förberett för att kunna visa källor, men då måste det var källor av sådan typ att man inte kommer i klammeri med PuL.

    Som jag skrev så kan man i dagsläget inte välja att bara söka i ett visst material, men det är enkelt att fixa. De register som finns i Disbyt får man ju träff på precis som i din SBI-bas om man söker på en person som finns med i registret. Sedan får man ju en länk, som gör att man kan få mer info om registret.

    Disbyt är primärt en svensk databas. För personer med notiser från andra länder får man skriva landet i socken-fältet.

    /Olof C

  21. #141
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Citat Ursprungligen postat av m00082 Visa inlägg
    Disbyt är primärt en svensk databas. För personer med notiser från andra länder får man skriva landet i socken-fältet.
    Tack, jag har fått inloggningsuppgifterna, t.o.m. 2 ggr. Jag skulle vilja påstå att det kryllar av personer i Sverige som antingen är födda utomlands eller är födda här men har avlidit utomlands ... Dessutom om man ska hantera händelser så tillkommer de personer (som är födda och döda i Sverige) men som verkat utomlands. Du nämner socken-fältet som en lösning. Då blir det en hel del personer från Danmark

  22. #142
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Olof. Skickade ett mejl till dig via Forumet, men vet inte om det gick iväg. Det hamnade inte i min utkorg.

  23. #143

    Rolf B. Holte
    Ort
    Bodø, Nordland
    Inlägg
    3
    Den største svakheten dere har i disbyt er at dere ikke stedfester bedre i "utlandet". Når og om dere tar i bruk Gedtreff, så vil dette bli bedre (Mange land har blitt kartlagt mhp län/socken i Gedtreff). Vi setter ikke alle stedsdata i vårt nabo land til Sverige/Danmark. Så dersom dere har data i Danmark/Norge oppfordrer jeg dere til å sende inn data til distreff (Norge)/distræf (Danmark). Om dere ikke kan bruke vårt innsendingskjema på web for å sende inn data send det til distreff@disnorge.no, danske bidrag sendes til Ruben Højmark hojmark@dis-danmark.dk
    Da får dere bedre treff enn i mot data i disbyt (på de utenlandske treffene)
    Senast redigerat av dn04072 den 2011-08-17 klockan 22:19.
    Rolf B. Holte, Medlem i DISnorge, DIStreff utvikler

  24. #144

    Sten Magnusson
    Medlemsnr
    6438
    Inlägg
    107

    DISBYT och källkvalité

    -Motivera "alla" släktforskare att sända in material för att ytterligare förbättra täckningsgraden.
    Här ovan ett citat av den sista punkten i Rolfs debattinlägg från 2010-10-22 22:59. Som jag ser det finns det en uppenbar risk med DISBYT och det är att de källor som använts inte följer med ett DISBYT-utdrag. Jo de kanske följer med det material som skickas in, men däremot redovisas de inte i den befintliga databasen. Därigenom kan de uppgifter som läggs in bara kopieras in i vars och ens befintliga program utan större svårighet. Har då en uppgiftslämnare felaktiga uppgifter om personer och socknar kan det spridas som en löpeld. Jag har själv sett ett exempel på att en person fått en far som felaktigt anges född i socken A när det egentligen borde varit socken B. Hur som helst har då någon eller några uppgiftslämnare angett alternativ A och en (möjligen två) alternativ B. Sonsonen C till alternativ A finns dock inte med men däremot i alternativ B samt både A och B (för övrigt samma namn på båda personerna) har även samma hustru. Jag har nu kollat där igen och jag tror inte det är så många fel i det fallet längre.

    Mvh/Sten Magnusson
    Senast redigerat av Malviken den 2011-09-19 klockan 09:07. Anledning: Glömde sätta in datum för det inledande citatsutdraget.

  25. #145

    Sten Magnusson
    Medlemsnr
    6438
    Inlägg
    107

    DISBYT och källkvalité

    Vad gäller sockenfältet och orter/delstater/länder är det bara att skriva in det i programmets ortdatabas, så finns det där för all framtid.

    Mvh/Sten Magnusson

  26. #146

    Sten Magnusson
    Medlemsnr
    6438
    Inlägg
    107

    DISBYT och källkvalité

    Citat Ursprungligen postat av DanielBerglund Visa inlägg
    Kvaliteten är helt klart ett problem, men hur löser vi det?

    Jag tror själv att vi kommer ganska långt med wiki-principen (dvs alla kan "rätta" och ändringshistoriken sparas) och att se till att databasen kan representera "oskarpa påståenden" ("troligen son till...") och "omtvistade påståenden" ("X påstår: son till A, Y påstår: son till B") men hur det ska gå till i praktiken vill jag, för att anknyta till Phryxes inlägg, inte säga någonting om innan jag försökt tänka igenom det...
    2010-11-24 22:58 skrev Daniel Berglund ovanstående text. Jag är dock något fundersam på det som står här: "(dvs alla kan "rätta" och ändringshistoriken sparas)". Jag har nämligen tyckt mig se (jag hoppas jag har fel) att det t.ex. på Wiki-Rötter har förekommit en del raderingar av ändringshistorik en administratör ogillar.

    Mvh/Sten Magnusson

  27. #147
    Det gäller att se citatet i sitt rätta sammanhang. Att succesivt öka täckningsgraden måste vara ett mål i sig. Själv har jag ca 34 % unika poster och detta tal är relativt konstant trots att jag för varje utdrag skickar in fler och fler poster. Det finns uppenbart en stor vit fläck. Att höja täckningsgraden har i sig inget med källkvalité att göra.

    Källkvaliteén kommer ju av hur noga den som skickar in ett utdrag har kontrollerat sina egna uppgifter mot originalkällan. Själv söker jag konsekvent efter källan för varje notis jag registrerar. Går det ej att finna originalkällan sök efter den näst bästa och registrera denna.

    Disbyt är en utmärkt tipslåda. Däremot är det förkastligt att direkt skriva av uppgifterna och föra in dem i sin egen forskning. Det finns en poäng i att enbart årtal och socken anges vid sökning - det ger anledning att leta efter den exakta uppgiften i källhandlingen och om detta verkar korrekt, har jag ju samtidigt originalkällan för registrering i min egen forskning.

    Den som ändå "okritiskt och okontrollerat" skriver av bör vara medveten om detta och han/hon är väl då beredd att leva med dessa eventuella felaktigheter.

  28. #148
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    De nordiske foreningene bør kanskje bli mer flinke til å kurse medlemmene i bruk av DISBYT/DIStreff/DIStræf og hvordan bruke informasjonen man finner som et utgangspunkt for verifisering av påstandene og ta kontakt med bidragsyter for evt. samarbeide med å forske videre påde funne personer.

    For øvrigi er det relativt enkelt å oppdage ved kjøring av nye bidrag, i hvertfall med GEDtreff, at bidragsyter med stor sannsynlighet kun har brukt sekundære kilder som bygdebøker, slektsbøker og DISBYT. Det karakteristiske er at ingen hendelser har angitt måned og dato for en begivenhet og kun forsamlingsnavn forekommer :-)

    Bør slike få en påminnelse med resultatfilene?
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  29. #149

    Sten Magnusson
    Medlemsnr
    6438
    Inlägg
    107

    DISBYT och källkvalité

    Jag citerar här mig själv.
    "2010-11-24 22:58 skrev Daniel Berglund ovanstående text. Jag är dock något fundersam på det som står här: "(dvs alla kan "rätta" och ändringshistoriken sparas)". Jag har nämligen tyckt mig se (jag hoppas jag har fel) att det t.ex. på Wiki-Rötter har förekommit en del raderingar av ändringshistorik en administratör ogillar.

    Mvh/Sten Magnusson"

    Vad jag väl i första hand tyckt mig märka avseende t.ex. det Daniel nämner om Wiki-principen med sparad ändringshistorik är som jag skrev i mitt föregående inlägg att det verkar förekomma raderingar av sådan (i alla fall på Wiki-Rötter). Förhoppningsvis har jag fel.

  30. #150
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Att admins kan ändra i databaser etc är inget nytt och inget specifikt för wikis. Hur mycket kontroller man än bygger in i en applikation för att förebygga manipulation finns alltid en risk att en admin går in bakvägen och ändrar information direkt i databasen.

Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3 4 5 6 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •