Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Disgen 2023

  1. #1

    Mikael Winbladh
    Medlemsnr
    17835
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    312

    Lightbulb Disgen 2023

    Nu finns Disgen 2023 för nedladdning från Senaste Disgen sidan på DIS webb.


    2023
    Mikael Winbladh - Verksamhetsledare DIS

  2. #2
    Fast ni som läser här behöver veta att en del i Handledning Disgen 2023 syftar fortfarande på Disgen 2021 och det länkas till 2021 på hämtningssidan i handledningen - så att ni läser vad det står innan ni hämtar ner.

    Hälsingar,
    Eva Dahlberg
    vice ordförande

  3. #3

    Mikael Winbladh
    Medlemsnr
    17835
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    312

    Disgen 2023.1

    En uppdatering av Disgen 2023 till version 2023.1 finns nu på sidan Senaste Disgen sidan på DIS webb.
    Ett antal rättningar är utförda i Disgen 2023.1 se i lista över ändringar i Disgen.

    Inom kort (en vecka eller två) kommer det vara Disgen 2023.1 licens som säljs officiellt direkt inne ifrån Disgen och via DIS webbshop. Du kan redan nu köpa licens direkt via sidan för Köp av Disgen 2023 om du är medlem.
    Mikael Winbladh - Verksamhetsledare DIS

  4. #4

    Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    163

    Ny licens för 2023.1

    Citat Ursprungligen postat av m17835 Visa inlägg
    En uppdatering av Disgen 2023 till version 2023.1 finns nu på sidan Senaste Disgen sidan på DIS webb.
    Ett antal rättningar är utförda i Disgen 2023.1 se i lista över ändringar i Disgen.

    Inom kort (en vecka eller två) kommer det vara Disgen 2023.1 licens som säljs officiellt direkt inne ifrån Disgen och via DIS webbshop. Du kan redan nu köpa licens direkt via sidan för Köp av Disgen 2023 om du är medlem.
    Behöver jag skaffa ny licens för 2023.1? Har redan skaffat för 2023:s första version?

  5. #5

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Du använder samma Licens för Disgen 2023, med med olika versioner 2023.1 o.s.v.
    Disgenfadder

  6. #6

    Mikael Winbladh
    Medlemsnr
    17835
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    312
    Disgen 2023 (version 2023.1)
    Nu finns Disgen 2023.1 för nedladdning och köp på DIS webb och i DIS webbshop.

    Du finner mycket matnyttig information om Disgen 2023 dels på sidan om Disgen och dels i Handledningen för Disgen 2023.

    Du kan ladda ned Disgen 2023.1 för att testa under 30 dagar innan du bestämmer dig.

    Pris
    Priset är 150 kr för en uppgradering från Disgen 2021 som inkluderar program (nedladdning från DIS webb) med handledning (läses på DIS webb) med gratis uppdateringar av Disgen 2023 tills nästa betalversion av Disgen kommer. En förutsättning är som tidigare att du har ett obrutet medlemskap.

    Det finns två olika specialerbjudanden till dig som tidigare köpt Disgen. En förutsättning är som tidigare oavbrutet medlemskap:

    • För dig som har Disgen 8, Disgen 2016, Disgen 2018 eller Disgen 2019 är priset 350 kr att gå direkt till Disgen 2023.
    • Du som köpt Disgen 2021 från den 1 november 2022 behöver inte betala något extra för uppgraderingen.

    För dig som ännu inte har köpt Disgen eller har Disgen 7 (eller äldre) är priset 750 kr. Samma gäller för dig som avbrutit ditt medlemskap.
    Mikael Winbladh - Verksamhetsledare DIS

  7. #7

    Per Omar Wibron
    Medlemsnr
    54285
    Inlägg
    4
    Hej.
    Igår köpte jag disgen 2023 för 150 kr. Jag laddade upp och installerade programmet och lade även in licens-nyckeln på min stationära dator. Allt fungerar bra. När jag sedan skulle ladda upp 2023 på min bärbara pc så går uppladdningen av programmet bra men installationen går inte igång. Den bara står och tuggar och inget felmeddelande kommer upp.
    På min bärbara pc har jag Windows 11 men på min stationära Windows 10.
    Är mitt problem med installation något känt fel?
    Är det någon som kan ge tips om hur mitt problem kan lösas?

  8. #8

    Mikael Winbladh
    Medlemsnr
    17835
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    312
    Citat Ursprungligen postat av 54285 Visa inlägg
    Hej.
    Igår köpte jag disgen 2023 för 150 kr. Jag laddade upp och installerade programmet och lade även in licens-nyckeln på min stationära dator. Allt fungerar bra. När jag sedan skulle ladda upp 2023 på min bärbara pc så går uppladdningen av programmet bra men installationen går inte igång. Den bara står och tuggar och inget felmeddelande kommer upp.
    På min bärbara pc har jag Windows 11 men på min stationära Windows 10.
    Är mitt problem med installation något känt fel?
    Är det någon som kan ge tips om hur mitt problem kan lösas?
    Hej

    Det ska inte vara något problem med installationen av Disgen 2023 på Windows 11 eller i en bärbar PC.
    Det är svårt att säga vad som kan vara problemet utifrån den här informationen.

    Lite generella tips kan jag dock ge.

    Det går inte att installera i Windows 11 (eller 10) i S-läge. Se information på sidan Tekniska krav.
    Starta om PC:n
    Ladda ned en ny installationsfil av Disgen 2023.
    Vad för användare är du i din PC? Är du en användare med behörighet att installera?
    Virusprogram kan förhindra installationer ibland.

    Sök också hjälp hos en fadder om det inte löser sig.
    Mikael Winbladh - Verksamhetsledare DIS

  9. #9

    Nils Ottervik
    Medlemsnr
    06401
    Ort
    Degeberga
    Inlägg
    42
    Kommer det släppas en 2023.2 och i så fall när.
    Eller får vi bara leva med de fel som påtalats efter 2023.1?

  10. #10
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Är det något allvarlig brisr du tänker på?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  11. #11
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Exempelvis fönstret för redigera och välja ort. Det är enda anledningen till att jag inte använder 2023 än.

  12. #12

    Nils Ottervik
    Medlemsnr
    06401
    Ort
    Degeberga
    Inlägg
    42
    För den som har svårigheter att hantera en mus så är alla funktioner relaterade till rullning / tab / pil / mellanslag / enter viktiga.
    Ett enkelt exempel är att det pilarna inte fungera ordentligt i familjeöversikten. Att få fason på hanteringen i källhänvisningen har jag gett upp hoppet om.
    Senast redigerat av pompe den 2023-03-22 klockan 22:16.

  13. #13

    Mikael Winbladh
    Medlemsnr
    17835
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    312
    Vad är det för pilar i familjeöversikten som inte fungerar ordentligt?
    Mikael Winbladh - Verksamhetsledare DIS

  14. #14
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Gunnar, kan du konkretisera.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  15. #15
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Visst. Bredden på själva ortlistan måste man fortfarande ställa in varje gång man öppnar listan för att kunna se hela bredden.disfel01.jpg
    Dessutom, om man gör listan bredare utan att göra hela fönstret bredare, så försvinner koordinatrutorna utanför kanten utan att man kommer åt dem.disfel02.jpg

  16. #16
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Den enkla lösningen tills vidare är att använda rull-listen i trädets (vänstra delen) underkant.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  17. #17
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Problemet är ju att även den lösningen måste göras varenda gång dialogen öppnas.

  18. #18

    Nils Ottervik
    Medlemsnr
    06401
    Ort
    Degeberga
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av m17835 Visa inlägg
    Vad är det för pilar i familjeöversikten som inte fungerar ordentligt?
    Om du har flera relationer så går det inte att bläddra bland ättlingarna på korrekt sätt. Markören "fastnar" på barn mellan relationerna.

    Felet är anmält via Torgny och enligt honom registrerat.

    Nils

  19. #19

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Citat Ursprungligen postat av pompe Visa inlägg
    Felet är anmält via Torgny och enligt honom registrerat.
    Redmine-ärende #8999.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •