Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vad betyder nya ikonerna?

  1. #1

    Frederick Grönberg
    Medlemsnr
    59384
    Inlägg
    17

    Vad betyder nya ikonerna?

    Jag har upptäcket att det finns nya ikoner som dyker upp efter årtal etc, se t ex inringad ikon nedan
    Skärmbild 2023-01-14 004200.jpg

    Jag hittar ingen förklaring omvad dessa betyder. Finns det någon information om detta?

  2. #2
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Det är länken till Dispos. Men varför den ser olika ut på olika ställen vet jag inte. Den kan även se ut som en bok.

  3. #3

    Frederick Grönberg
    Medlemsnr
    59384
    Inlägg
    17
    Precis, boken var den gamla ikonen. Nu s¨ser jag ett antal olika ikoner, träd, vapensköld etc.
    Konstig att introducera något utan att ha en teckenförklaring

  4. #4

    Mikael Winbladh
    Medlemsnr
    17835
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    312
    Det har nog skett ett misstag.

    Utvecklarna har arbetat i utvecklings- och testmiljö med att få till ikoner för Riksarkivet, ArkivDigital och Ancestry för respektive källa med länk till Dispos istället för endast bok ikonen. Nu verkar det som att det har slunkit med in i driftmiljön vid senaste uppdatering av densamma.
    Det är uppmärksammat och utvecklarna får titta vidare på det.

    Det såg ut på det här sättet i den gamla versionen av Disbyt.

    Dyker det upp fler exempel med annorlunda ikoner får ni gärna lägga in en bild på det.
    Mikael Winbladh - Verksamhetsledare DIS

  5. #5

    Frederick Grönberg
    Medlemsnr
    59384
    Inlägg
    17
    De ikoner jag sett mest av är en trädrot och vapensköld. De går att får fram idag.

    Vapensköld: Screenshot 2023-01-17 135908.jpg

    "Rot": Screenshot 2023-01-17 140035.jpg

  6. #6

    Mikael Winbladh
    Medlemsnr
    17835
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    312
    Nu har utvecklarna några exempel att utgå ifrån när de fortsätter arbetet.

    Det är fel ikoner som används om nu funktionen ska återinföras i Disbyt. Genline ikonen borde vara en Ancestry ikon istället och ArkivDigital har ny logga.

    Känns det som att det är en bra ändring med att få ikoner för respektive källa istället för bara en bok?
    Mikael Winbladh - Verksamhetsledare DIS

  7. #7

    Frederick Grönberg
    Medlemsnr
    59384
    Inlägg
    17
    Jag ser personligen litet värde i att vet om informationen kommer från Ancestry eller ArkivDigital etc, då man vad jag kan se bara kommer till en DISPOS-sida för aktuell socken.

    Det vore såklart intressantare om man kom till DISPOS-sidan och aktuell bok/källa vara markerad på något sätt. Sidnummer i källan?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •