Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Blandade flockar?

  1. #1

    Blandade flockar?

    I alla tidigare versioner har jag haft två flockar, en för min släkt och en för min frus. I Disgen2023 är ju flockarna borttagna. Det har dykt upp ett problem som jag tänkte kanske kunde bero på att flockarna är borttagna och att de två olika flockarna på något vis blandats? Jag får ganska många DNA-träffar från mitt DNA-prov och när jag letar efter dom träffarna hamnar personen ofta i min frus gamla flock!
    Antingen är något ihopblandat eller så är vi släkt med varandra trots att jag förgäves letat i många år efter gemensam ana.

    Om jag helt vill radera samtliga personer i en gammal flock hur gör jag det? Förut gick det enkelt minns jag.

  2. #2

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Flockar fanns i Disgen 8, och vid konvertering till alla senare Disgen (Disgen 2016-2018-2019-2021-2023) så ersattes Flockar med Flaggor.
    Man kan söka vilka personer som ingår i en viss Flagga.
    Gå till Detaljerad sökning, ”Nollställ sökvillkor
    gå till ”Flaggor” i vänstermarginalen. Kryssa i rutan; ”Begränsa sökning via flaggor” och sen kryssa i; ”Någon av dessa flaggor”, och välj vilken ”flagga” du vill göra en sökning på, markera den, klicka sen på > (pil till höger), då flyttas flaggan över till rutan ”Valda” och klicka sen på ”Sök”. Då får du upp en söklista med de personer som har den valda flaggan
    Disgenfadder

  3. #3
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Men ta en säkerhetskopia först i fall du ångrar och vill ha både din och din frus släkt kvar.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
    Men ta en säkerhetskopia först i fall du ångrar och vill ha både din och din frus släkt kvar.
    Tack för svaret. Om jag nu vill radera samtliga under en viss flagga (i detta fall 497 st) hur gör jag då? Känner inte för att sitta och radera en och en

  5. #5
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Sten,

    Om du skapar en söklista med de personer du vill ta bort ur databasen så kan du radera markerade personer på ett enkelt sätt. Läs mer på https://handledning-disgen2023.dis.se/soklist
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
    Sten,

    Om du skapar en söklista med de personer du vill ta bort ur databasen så kan du radera markerade personer på ett enkelt sätt. Läs mer på https://handledning-disgen2023.dis.se/soklist
    Tack!
    Ha det gott

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •