Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Konvertera till disgenorter utland

  1. #1

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161

    Konvertera till disgenorter utland

    Jag har till exempel lagt upp "Teviotdale, Roxburghshire, Skottland, Storbrittanien" i disgenortsdatabasen
    När det kommer upp en ny post med samma namn får jag frågan igen i stället för att konvertering sker automatiskt.
    Det kan komma samma ort 5 gåmnger efter varann fast orten redan finns. Konverteringen blir mödosam om i kryssning för "lägg in Disgen-orter som har rätt format" inte fungerar. Nån som vet varför??

  2. #2

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Om du också kryssar i "Konvertera likstavade order utan att fråga" så bör du få den effekten du är ute efter. Orter med samma stavning som du har godkänt blir godkända.

  3. #3

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161
    jag har kryssat i den rutan också. Utan verkan!

  4. #4

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Då bör du ta kontakt med en Disgen fadder som kan se hur det ser när du försöker.

  5. #5

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161
    jag får samma om det är en svensk ort som redan finns inskriven på EXAKT samma sätt. Wikström Ellen 19891020 Skarpnäck AB_002.jpgWikström Ellen 19891020 Skarpnäck AB_002.jpg

  6. #6

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    En förutsättning är att stavningen är identisk, det är en förutsättning för hela ortträdet.

    Jag har nog bara använt funktionen Disgenorter på svenska församlingar. Städer, kommuner och utländska platser har jag generellt behandlat som "manuella".

  7. #7

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Christer, om du testar ordentligt, t.ex. i en tom datamapp, då fungerar det korrekt både i Sverige och i Utlandet.
    Problemet är högst troligt att dina orter inte är identiska fastän de ser lika ut i Windows. Vi har ju tidigare sett att du har fått in texter med dolda styrtecken eller med annan kodtabell när du importerar data, som kommer från andra system.
    Du har frågat annan fadder och jag fick frågan av honom och svarat på detta sätt.
    Jag behöver få tag i din datamapp för att analysera.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •