Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Tilpasninger for Norge (og nosrke brukere)?

  1. #1

    Bjørn Nilsen
    Medlemsnr
    1762
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    20

    Tilpasninger for Norge (og nosrke brukere)?

    Jeg har nylig tatt over som fadder for brukere i Norge etter Alf Christoffersen.
    Selv om jeg har brukt Disgen i mange år er jeg nok ikke like erfaren som han.

    Jeg vil prøve å konsentrere meg særlig om det som kan være norske brukeres behov (eller svenske som har mye slekt i Norge).
    Det er særlig to områder jeg tror kan være av interesse: Organisering av kilder og bruk av kart.
    Eksempel: Automatisk skapande av kildereferanser støttes bare for Riksarkivet og ArkivDigital. Tilsvarende institusjon i Norge er Digitalarkivet. Et ønske fra norske brukere ville nok være at kildeoversikten i Disgen også ble tilpasset de permanente kildehenvisningene i Digitalarkivet. Jeg vet jo ikke hvor mye arbeid det ville være å oppfylle et slikt ønske!

    Når det gjelder kart er det også slik at Disgen er spesielt tilpasset det svenske systemet RT90. (Man kan også velge det nyere svenske systemet SWEREF99).
    Utenfor Sverige brukes helst EUREF89 eller WGS84. Jeg tror kanskje det er en stor utfordring å innføre disse også i Disgen? (I mellomtiden har jeg bestilt norske kart tilpasset RT90 fra DIS &#128522

  2. #2

    Mikael Winbladh
    Medlemsnr
    17835
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    312
    Hej Björn

    Jag har nu lagt till ditt inlägg som ett förbättringsförslag i Redmine vårt ärendehanteringssystem, som du också har fått tillgång till.
    Det är ärendenummer #9085
    Mikael Winbladh - Verksamhetsledare DIS

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •