En av de mest populære utskriftene fra Disgen som jeg deler med familie og slektninger er slektsmatrikel i tre-form. Man velger ut en proband og skriver x generasjoner aner som underlag og i utskriftsvalget kan man i tillegg ta med søskenbarn/tremenninger/firmenninger osv. I tillegg legger jeg ofte med en grafisk slektsoversikt.

Utfordringen med en slik papirutskrift er multimedia. Dersom dette skal deles med andre må dette gjøres i form av en HTML utskrift. I Disgen 2023 finnes disgen12 malen for HTML. Dette er en god presentasjon som tar utgangspunkt i aneseddel for hver person og viser også en oversiktlig anetavle med bilder. Alt av multimedia-linker ligger der i aneseddelene. Utfordringen her er imidlertid at man ikke får presentert HTML-linker til alle barn/søskenbarn/tremenninger osv. I Disgen finner jeg ikke mulighet til å ta ut søkeliste som kan brukes til underlag for å få ut det samme underlaget som i slektsmatrikel i tre-form. I slektsoversikten (shift+F9) finnes det heller ikke mulighet for å skape søkeliste. Man kan selvsagt gjøre dette manuelt ut fra etterkommer til alle de eldste anene i tavlen, men det blir en relativt krevende øvelse.

Jeg vet ikke hvordan dette best kunne løses i Disgen, men i Word kan man skrive ut til printer, PDF og HTML osv. Det er mange valgmuligheter. Kanskje burde Disgen generert en nettside med menyvalg for ulike valg av HTML utskrifter? Jeg savner å kunne presentere, på en god måte, mine gamle videoklipp og bestefar som forteller det han kan huske fra Unionsoppløsningen 1905 da vi heldigvis unngikk krig mellom Sverige og Norge…

Nei papir er ikke tilstrekkelig!