Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Svagheter i Disgen

  1. #1

    Hasse Hultman
    Medlemsnr
    32253
    Ort
    Handen
    Inlägg
    7

    Svagheter i Disgen

    Mina erfarenheter efter att ha bytt från WinFamily 6.02 som jag använt i 20 år till Disgen 2021.

    Jag måste tyvärr säga att jag är mycket besviken på Disgen av följande orsaker:

    Import via Gedcom.
    Importen via gedcom gick inte alls eftersom Disgen bara talade om att filen innehöll fel och importerade därför ingenting. Till slut fick jag importera gedcomfilen till Gramps som visserligen noterade en del fel i en felrapport, men sedan importerade Gramps alla mina cirka 65000 personer och 25000 familjer. Därefter exporterade jag en ny gedcom fil från Gramps som sedan gick att importera till Disgen. Jag tycker att Disgen borde ha kunnat klara av den importen lika bra som Gramps, d.v.s. importera så mycket som Disgen begriper och logga radnummer på alla fel som hittas. Som användare har jag ingen användning av ”att det inte går”, jag skulle tycka bättre om att Disgen ”gör så gott den kan”.

    Sortering av barn och äktenskap
    Slutligen sorterar inte Disgen äktenskap och barn i kronologisk ordning vid importen. Detta har medfört att jag nu har 25 000 familjer där äktenskap och barn många gånger sorterats fel. Jag önskar att Disgen hade en automatisk funktion som sorterar äktenskap och barn i kronologisk ordning. Vidare önskar jag en möjlighet att söka efter familjer där äktenskap och barn sorterats fel.

    Registrering av adoptivbarn eller fosterbarn. Ett barn måste kunna registreras både med biologiska föräldrar och med adoptiv- eller fosterföräldrar. Jag har ett barn som redan har biologiska föräldrar och jag lyckas inte registrera att han också får fosterföräldrar.

    Sökning efter dubbletter
    I Disgen tar en sökning efter dubbletter en enorm tid. Till slut bestämde jag mig för att sätta igång datorn då jag gick och lade mig och jag hoppades att sökningen skulle vara klar då jag vaknade. När sedan jag fick se rapporten blev det en stor besvikelse. De första cirka 5000 möjliga dubbletter som Disgen listat som högst sannolika var inga dubbletter alls. Åtminstone i det område där jag släktforskar har det varit vanligt att om ett barn dör så ger man ett senare barn av samma kön samma namn. Disgen förstår inte detta utan menar att ett sådant barn med högsta sannolikhet är en dubblett. Detta gjorde att jag inte hittade en enda dubblett eftersom jag inte orkade gå igenom allt som Disgen tyckte att jag borde undersöka. Jag menar att det är ett mycket osannolikt fel att man registrerat samma barn två gånger i samma familj med olika födelsedatum.

    De dubbletter jag skulle vilja ha hjälp att hitta är där man registrerat en person som barn i en familj och som en annan person som är vuxen i en annan familj. Jag önskar att Disgen skulle ta hänsyn till att många förnamn finns i flera varianter (som Kristina, Stina och Kerstin (*stin*)) och att varje variant möjligen har flera stavningsvarianter. Vidare vid fler än ett förnamn kan namnen ha omvänd ordning eller att något av namnen saknas på en av personerna. Jag önskar vidare att det skulle vara valbart om sökningen görs på två, tre eller fyra av: förnamn, patronymikon (slutar på sson eller sdotter), efternamn och födelsedatum alternativt dödsdatum. Dessutom skulle jag vilja kunna ställa in ett visst antal dagar som födelsedatum eller dödsdatum får skilja sig åt för att det ska anses som en möjlig dubblett.

    Sökning efter andra fel i databasen
    Här är mitt 25 år gamla släktforskningsprogram helt överlägset Disgen. I Disgen saknar jag möjlighet för följande kontroller:
    • Personer vars äktenskap har fel ordning
    • Familjer med fel ordning på barn
    • Kvinnor vars ålder vid första barn var under en inställbar ålder
    • Män vars ålder vid första barn var under en inställbar ålder
    • Person vars ålder vid äktenskap var under en inställbar ålder
    • Kvinnor vars ålder vid sista barn var över en inställbar ålder
    • Män vars ålder vid sista barn var över en inställbar ålder
    • Personer vars ålder vid död var över en inställbar ålder
    • Personer med fel ordning på födsel, dop, vigsel, död och begravning
    • Personer utan anknytning till annan person i databasen
    • Möjlighet att sortera alla mäns förnamn i bokstavsordning (för att lättare hitta stavfel och personer med fel kön)
    • Möjlighet att sortera alla kvinnors förnamn i bokstavsordning (för att lättare hitta stavfel och personer med fel kön)
    • Äktenskap med personer av samma kön

  2. #2

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Ett allmänt tips vid sökning av info/hjälp;
    På de flesta ställen i programmet Disgen kan du trycka på F1-tangenten för att visa det hjälpavsnitt som gäller för det fönster du jobbar i för tillfället, eller gå in på ”Hjälp” i programmets rubrikrad.
    Samt DIS hemsida, med info om Disgen 2021; https://handledning-disgen2021.dis.se/

    Registrering av adoptivbarn eller fosterbarn; https://handledning-disgen2021.dis.se/fler-foraldrar

    Kontroller i Disgen;
    Personer vars äktenskap har fel ordning

    Familjer med fel ordning på barn; Detta gör man under; Verktyg / Analysera och kontrollera notiser /Granska relationer/Biologiska barn i fel ordning

    Kvinnor vars ålder vid första barn var under en inställbar ålder
    Män vars ålder vid första barn var under en inställbar ålder
    Kvinnor vars ålder vid sista barn var över en inställbar ålder
    Personer vars ålder vid död var över en inställbar ålder
    Dessa 4 kontroller gör man under ;Verktyg / Analysera och kontrollera notiser/ Granska personer efter gränsvärden

    Person vars ålder vid äktenskap var under en inställbar ålder

    Män vars ålder vid sista barn var över en inställbar ålder (mig veterligt finns ingen biologisk gräns uppåt)
    Personer med fel ordning på födsel, dop, vigsel, död och begravning

    Personer utan anknytning till annan person i databasen; Detta gör man under; Verktyg / Analysera och kontrollera notiser /öka personer med/utan relationer

    Möjlighet att sortera alla mäns och kvinnors förnamn i bokstavsordning (för att lättare hitta stavfel och personer med fel kön). Gör en Söklista, söklistan visas i person-ID-nummer-ordning.
    Om man i söklistan klickar på någon rubrik, så sorteras listan om till den valda.
    Sortera Söklista i Namnordning; genom att först klicka på Förnamn, och sen på Efternamn, då sorteras söklistan om, dorterad på efternamn, och med förnamnen i bokstavsordning (inom Efternamnsgruppen)


    Äktenskap med personer av samma kön
    https://handledning-disgen2021.dis.s...g-till-partner
    Disgenfadder

  3. #3
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    En tänkbar anledning till att GEDCOM-importen fallerar kan vara att filen innehåller privata taggar som kan vara svårt för Disgen att tolka.

    Ett sätt att hitta felstavade förnamn är att göra ett registerutdrag med förnamn och kolla igenom de med låg frekvens.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  4. #4

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Jag har haft mail-kontakt med Hasse, och fått en Gedcom-fil från WinFamily 6.0.2 att testa.
    Det visade sig ganska snabbt att det fanns två fel i filen.
    1) Dels var inte Gedcom-version angiven, vilket gav samma felmeddelande som ett Gedcom-valideringsprogram.
    2) En källa (Sveriges Dödbok) var felaktigt definierad i filen, så att alla korsreferenser dit blev fel.
    Det var lätt att rätta detta i Gedcom-filen, och sedan importerades den i Disgen 2023.1 utan problem.

    Disgen accepterar inte att korsreferenser i Gedcom-fil inte stämmer, varken mellan personer och familjer, eller mellan notiser och källan. Det är avsändande program som inte skapar korrekt innehåll i Gedcom-filen.

    Vi är ju kring 50 faddrar som finns tillgängliga för alla medlemmar.
    Jag vet inte om Hasse kontaktade någon fadder, från början, men vi har möjlighet och erfarenheter att hitta denna typ av fel,
    och vi har en del hjälpprogram till vårt förfogande.

    I vårt Gedcom-projekt tar vi upp de övriga problem avseende Gedcom som du nämner.
    Senast redigerat av Torgny Larsson den 2023-05-07 klockan 00:22.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  5. #5

    Wilhelm Algotsson
    Inlägg
    48
    Om det är så att Disgen stöter på formella fel i en GEDCOM-fil och terminerar utan att ha gett information om vari felaktigheterna består så är ordet "svaghet" en mycket förskönande omskrivning.

    Att en öppen och kostnadsfri programvara som GRAMPS tycks kunna importera GEDCOM med innehåll som Disgen inte kan hantera eller tolerera, ger upphov till reflektioner.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •