Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Notis oforskat

  1. #1

    Bo Arnells
    Medlemsnr
    04771
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    6

    Notis oforskat

    Jag har tidigare inte använt notisen oforskat så mycket, men tycker det verkar en bra modell att komma ihåg saker där jag skall fortsätta söka uppgifter.

    Det jag konstaterar är att det inte går att genom Sök i valet med notistyper med kolumner välja/flytta över i högerkolumnen "Oforskat" och få fram de personer som har den notistypen. Då får jag fram en lista med samtliga personer.
    Jag använder ju Sökfunktionen ofta, men det är via namn eller flagga och inte upptäckt det här tidigare. Men nu när jag testar så konstaterar jag att om jag väljer enstaka notistyp så får jag fram samtliga personer i databasen oavsett vilken notistyp jag flyttar över i högerkolumnen. Måste valet notistyp vara i kombination med en ort?
    Om jag, som exempel, vill ta fram alla som har en sambonotis i hela databasen, så går inte det?

    Efter lite sökande hittar jag möjligheten att få fram oforskatnotis under Verktyg-Analysera/kontrollera notiser-Söka personer med/utan relationer-Personer med oforskatnotis
    Vilket ju är lite ologisk placering. Det har ju inget att göra med om de har eller saknar relationer.

    Är det någon fler som upplever samma sak med sökning på notistyper?

    Med vänlig hälsning
    Bosse
    Senast redigerat av AlftaBo den 2023-07-06 klockan 14:08.

  2. #2

    Inger Amnefelt
    Medlemsnr
    10065
    Inlägg
    199
    När jag söker efter personer med notistp "Oforskat" lägger jag till i datumfälten från = 0 och till = 3000. Med dessa fick jag fram 25 st i min databas utan blev det alla i databasen.

  3. #3

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Logiken är tydligen följande: Man söker de sökvillkor man angivit bland de notiser man angivit. Har man inte angivit några sökvillkor, får man alla personer, oberoende av bland vilka notiser man angivit att sökningen ska ske. Notistyp är alltså inte ett sökvillkor, det anger var sökningen ska ske. Man måste alltså ange ett sökvillkor, som omfattar alla (t.ex. född mellan år 0 och 3000), och söka för önskad notistyp, för att få fram alla personer med den notistypen.

  4. #4

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Detta hänger antagligen ihop med att man valt att, om alla sökfälten lämnas tomma (återställda), får man en söklista med alla personer. Där tas då ingen hänsyn till vilka notistyper som angivits.

  5. #5

    Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    441
    Ett annat sätt att söka är;
    gå till Verktyg sen Analysera/kontrollera notiser,
    Välj; Söka personer med/utan relationer och där finns; Personer med oforskatnotis
    Disgenfadder

  6. #6

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Jo, men som inläggets författare påpekar, är det en något ologisk placering av funktionen.

  7. #7

    Bo Arnells
    Medlemsnr
    04771
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    6
    Tack för bra svar från er.
    Det var ju bra med kombinationen med datum + notis, även om det inte var så logiskt att det krävdes en kombination med datumfälten. Hittade inget i manualerna om detta, men det kan vara så att jag förbisett det.
    Det gör ju att man kan ta fram notiser på ett bra sätt och få fram dem för en kortare period. Om jag t.ex skulle ha oforskatnotiser jag lagt upp och har kvar från 2020 så fyller jag ju i 200101-201231.
    Finemang.
    //Bosse

  8. #8

    Lars Hällstig
    Medlemsnr
    8307
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    21
    Jag hade en deltagare på en disgenkurs som frågade: Hur söker jag fram alla oforskat-notiser?
    Efter experimenterande kom vi fram till följande som fungerar ganska bra.

    Sätt en asterisk i kommentarsfältet och välj bara Notisen oforskat.
    Det märkliga är att man får även med kommentarer som är tomma. Logiken i denna kombination känns lite märklig.
    Om jag lämnar kommentarfältet tomt får jag fram alla i datamappen.

  9. #9
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Lars Hällstig, skriv en felrapport i Redmine. Jag jar återskapat felet.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  10. #10

    Lars Hällstig
    Medlemsnr
    8307
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
    Lars Hällstig, skriv en felrapport i Redmine. Jag jar återskapat felet.
    Jag har lagt in den i Redmine nu #9235.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •