Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Hur ta bort Notiser med tilltalsnamn och efternamn?

  1. #1

    Hasse Hultman
    Medlemsnr
    32253
    Ort
    Handen
    Inlägg
    7

    Hur ta bort Notiser med tilltalsnamn och efternamn?

    Vid import av en gedcomfil skapades en notis för varje person där Tilltalsnamn och efternamn lagts till. Dessa notiser kommer med vid utskrifter och export till web och är fruktansvärt irriterande. Jag förstår inte varför dessa notiser skapades eftersom de inte innehåller någon ny information. Till saken hör att jag har över 60 000 personer i databasen och jag orkar inte ta bort dessa notiser manuellt.

    /Hasse

  2. #2

    Christina Claeson
    Medlemsnr
    38969
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    263
    Från vilket program?

  3. #3

    Hasse Hultman
    Medlemsnr
    32253
    Ort
    Handen
    Inlägg
    7
    Ursprungligen från WinFamily 6.02. Importen till Disgen fick gå över Gramps eftersom Disgen vägrade importera direkt.

  4. #4

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Det enda sättet blir nog att ta bort dom från Gramps GEDCOM fil före import till Disgen.

    Men den stor mängden kräver nog att man gör ett litet program som utesluter förnamn och efternamn i GEDCOM filen.

  5. #5

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Är det något du behöver hjälp med kan du kontakta mig eller någon Dis-fadder.

  6. #6

    Hasse Hultman
    Medlemsnr
    32253
    Ort
    Handen
    Inlägg
    7
    Finns det en sql-databas i disgen? Kan man i så fall göra ett litet sql-program som rensar databasen från denna notis?

  7. #7

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Det vet jag inte men det är förhållandevis enkelt att manipulera GEDCOM filen och göra en ny import efteråt.

  8. #8

    Hasse Hultman
    Medlemsnr
    32253
    Ort
    Handen
    Inlägg
    7
    Tyvärr har jag lagt ned ett antal hundra timmar på att forska vidare med disgen. Detta arbete kommer då att gå förlorat om jag importerar gedcom filen på nytt.

  9. #9

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Då blir nog enda möjligheten att göra någon fix med HTML utdrag från Disgen. Men där jag inte kunskap att kunna hjälpa till, jag har mycket begränsat jobbat med HtML.

    Vi får hoppas att någon annan Dis-fadder kan nappa på detta.

  10. #10
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Kan det inte gå att lösa med hjälp av XML-export, editering och import?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  11. #11

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Tack Christer, det blev lite feltänk i mitt inlägg. Men jag hade två bokstäver rätt i alla fall.

  12. #12

    Mikael Winbladh
    Medlemsnr
    17835
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    313
    Hej

    Ja, det är SQL databashanteraren SQLite som innehåller all Disgen data. Det kan gå att koppla upp sig mot den och köra en Sql sats som ändrar i databasen. Det är dock inte helt att rekommendera, problem kan uppstå om man inte vet vad man gör. Naturligtvis behövs det tas säkerhetskopior och spara databasfilen innan eventuella försök görs med att ändra bakvägen.
    Mikael Winbladh - Verksamhetsledare DIS

  13. #13

    Hasse Hultman
    Medlemsnr
    32253
    Ort
    Handen
    Inlägg
    7
    Jag lyckades till slut med att få bort dessa notiser genom att XML-exportera och sedan importera hela databasen efter det att jag manipulerat den med hjälp av en textredigerare. Det var med hjärtat i halsgropen jag sedan kunde konstatera att inget annat verkar ha ändrats.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •