Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Skapa person

  1. #1

    Gunnar Persson
    Medlemsnr
    04304
    Inlägg
    55

    Skapa person

    När man skall skapa en ny person borde det vara obligatoriskt att ange kön (man är förvalt). Gömmer man detta blir det många problem i framtiden.

  2. #2

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Det är ju väldigt sällan man skapar en ny orelaterad person, det normala sättet att skapa nya personer är att relatera till någon befintlig person. Men jag håller med, det borde vara en enkel kontroll att lägga till vid registreringen i stället för att ha ett förvalt kön.

  3. #3

    Gunnar Persson
    Medlemsnr
    04304
    Inlägg
    55
    Jag har lagt in personer ifrån en födelsebok från förjan till slut, då blir det många som man inte kan lägga till en relation. Jag hann lägga in ett par hundra innan jag tänkte på att välja kön, men nu är det tillrättat.

  4. #4

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Då kan jag tänka mig att det blir många orelaterade personer. Då får du bara tre personer i varje inlägg och stor risk att skapa dubbletter av föräldrarna, så det är ju ingen traditionell typ av släktforskning, Liknande problem får antagligen också de som byggde forskar, gårds forskar eller forskar på yrken.

  5. #5

    Lars Larsson
    Medlemsnr
    57338
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av C-J Gustafsson Visa inlägg
    Då kan jag tänka mig att det blir många orelaterade personer. Då får du bara tre personer i varje inlägg och stor risk att skapa dubbletter av föräldrarna, så det är ju ingen traditionell typ av släktforskning, Liknande problem får antagligen också de som byggde forskar, gårds forskar eller forskar på yrken.
    Just det, jag har periodvis "byggde forskat" och tror mig inte ha uppmärksammat detta med val av kön när jag lagt in en helt ny person.
    Då är frågan om jag kan hitta mina helt nya inlagda på något sätt?

    / Lars

  6. #6

    Inger Amnefelt
    Medlemsnr
    10065
    Inlägg
    199
    Lars du kan alltid söka på skapatdatum. ( Deltaljerad sökning, Flera villkor, Fyll i Skapad mellan )

  7. #7

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Om du inte använt någon avvikande flagga så är det nog inte lätt att hitta dom.

    Men om "problemet" är att alla personer har fått manligt kön så kan en GEDCOM kontroll i openRGD hitta kvinnor med fel kön, i alla fall om dom har vanliga svenska moderna namn.

    Skapa en GEDCOM fil. Gå in på openRGD (rgd.dis.se), om du inte har konto logga in som guest.
    Peka ut din GEDCOM fil och kolla igenom resultatlistorna.

    Där finns en namn lista, med det kanske dyker upp lite annat som också behöver kollas.

  8. #8

    Lars Larsson
    Medlemsnr
    57338
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    45
    Tack för tipsen Inger och C-J.
    Jag provar båda varianterna!
    // Lars

  9. #9

    Gunnar Persson
    Medlemsnr
    04304
    Inlägg
    55
    Jag gjorde så att jag sökte ut alla män i den församling som jag registrerat. Det blev en lista på c:a 400 personer, som jag sedan tittade igenom och märkte om de som var kvinnor. Men man måste ju koppla bort allt som är runt om utom föräldrar innan det går att byta kön.

  10. #10

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Gunnar, det är onödigt arbete. Gör ett av barnen till huvudperson så finns funktion för att skifta plats på föräldrarna. Om dom inte har barn kan man hitta på ett som man sen kan ta bort.

    Tillägg:
    Kom på att det bara gäller när föräldrarna har hamnat i fel position. Byta kön går annars att göra direkt.
    Senast redigerat av C-J Gustafsson den 2023-12-16 klockan 18:22.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •