Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Kopiera och klistra in notis

  1. #1

    Hans-Olov Ericsson
    Medlemsnr
    21968
    Inlägg
    6

    Kopiera och klistra in notis

    Meny val Högerklicka och klistra in notis i levnadsbeskrivning verkar inte fungera riktigt för mig första gången det görs (grå och ej valbar). (Se bifogade bilder)
    Däremot tangent Ctrl-v fungerar. Det fungerar också 2:a gången om man gör om kopieringen.

    Reproducera:
    - Öppna en person i familjeöversikten.
    - Välj t.ex. en existerande notis "död" i personöversikt/levnadsbeskrivning.
    - Högerklicka och välj "kopiera notis"
    - Välj en annan person i familjeöversikten
    - Högerklicka i personöversikt/levnadsbeskrivning och försök använda "klistra in notis"
    - Går ej att välja första gången för mig.

    Workaround:
    Använd Ctrl-V eller repetera stegen ovan en gång till så fungerar det

    Problemet finns i Disgen 2023.3 och även i tidigare versioner.
    Jag använder kopiera och klistra relativt ofta så det är lite irriterande när det inte fungerar riktigt som det ska
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    När man klistrar in en notis måste en notis vara aktiv. Jag brukar missa det och då är klistra in gråad. Notisen klistras in efter den aktiva notisen.

  3. #3

    Hans-Olov Ericsson
    Medlemsnr
    21968
    Inlägg
    6
    Hej och tack för svar.
    Jag förstår hur du menar. Tangentbordvarianten med Ctrl-v funkar dock i samma läge med bara levnadsbeskrivningen aktiv.
    Dessutom om man inte redan har en notis i levnadsbeskrivningen så fungerar inte din metod vad jag kan se.
    "högerklick och klistra in" verkar därför funka annorlunda än Ctrl-v. Vore kanske bra om dom fungerade på samma sätt?
    Senast redigerat av Hanse den 2023-12-30 klockan 23:49.

  4. #4

    Hans-Olov Ericsson
    Medlemsnr
    21968
    Inlägg
    6
    Intressant är också att "klistra in notis" inte är gråad vid start, innan någon notis finns i kopieringsbufferten. (Bild)
    Men efter att jag kopierat en notis första gången så är den gråad.
    Dock om jag kopierar samma notis en gång till så fungerar det att klistra in igen, utan att markera en annan notis innan. Dvs jag måste kopiera en notis två gånger för att det ska gå att klista in.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  5. #5

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Är detta egentligen något problem?

    Visserligen fungerar ctrl+V med bara levnadsbeskrivningen aktiv, men för högerklick+klistra-in måste man före klicket placera muspekaren någonstans på skärmen och då är det naturligt att placera den på levnadsbeskrivningen, för det är där notisen ska klistras in. Där fungerar "klistra in", även när där inte finns någon tidigare notis. Det känns naturligt att högerklick med muspekaren någon annanstans på skärmen, inte medger "klistra in", för där ska den kopierade notisen inte vara möjlig att placera.

    Det känns t.o.m. som en fördel att ctrl+V klistrar in den kopierade notisen även om man inte aktiverat Levnadsbeskrivningen.

  6. #6

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av Hanse Visa inlägg
    Intressant är också att "klistra in notis" inte är gråad vid start, innan någon notis finns i kopieringsbufferten. (Bild)
    Men efter att jag kopierat en notis första gången så är den gråad.
    Dock om jag kopierar samma notis en gång till så fungerar det att klistra in igen, utan att markera en annan notis innan. Dvs jag måste kopiera en notis två gånger för att det ska gå att klista in.
    Ja, så ska det naturligtvis inte vara.

  7. #7

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Felrapporterat #9290.

  8. #8

    Hans-Olov Ericsson
    Medlemsnr
    21968
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Edgar Visa inlägg
    Är detta egentligen något problem?

    Visserligen fungerar ctrl+V med bara levnadsbeskrivningen aktiv, men för högerklick+klistra-in måste man före klicket placera muspekaren någonstans på skärmen och då är det naturligt att placera den på levnadsbeskrivningen, för det är där notisen ska klistras in. Där fungerar "klistra in", även när där inte finns någon tidigare notis. Det känns naturligt att högerklick med muspekaren någon annanstans på skärmen, inte medger "klistra in", för där ska den kopierade notisen inte vara möjlig att placera.

    Det känns t.o.m. som en fördel att ctrl+V klistrar in den kopierade notisen även om man inte aktiverat Levnadsbeskrivningen.
    Levnads beskrivning måste vara aktiv både för att Ctrl-v och högerklick ska fungera.


    Men tyvärr fungerar inte saker som jag tycker dom borde, bl.a. när det inte finns en tidigare notis. Om jag skapar en person och vill kopiera en notis så måste jag som sagt använda tangentbordet eller kopiera två gånger.
    Det hävdas ju också f.ö. i högerklick-menyn att Ctrl-v och "högerklick klistra in" ska vara likvärdiga.
    Ctrl-v funkar som det ska tycker jag, bara högerklick klistra in som beter sig "lite random". (Som gammal programmerare får jag känslan av en oinitierad variabel, men där kan jag ju ha fel...)

    Jag har ju levt med detta nu i många år och småsvurit för mig själv oräkneligt antal gånger när jag kommit på mig själv att försöka. Tänkte det var dags att försöka få det fixat.

  9. #9

    Hans-Olov Ericsson
    Medlemsnr
    21968
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Edgar Visa inlägg
    Felrapporterat #9290.
    Tackar!

  10. #10

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Vad jag kan se hänger problemet med att "klistra in när det inte finns någon notis" ihop med "dubbleringsproblemet" innan klippbufferten använts första gången. När klippbufferten väl använts, kan jag skapa en ny person, högerklicka i den tomma Levnadsbeskrivningen och Klistra in en tidigare kopierad notis.

  11. #11

    Hans-Olov Ericsson
    Medlemsnr
    21968
    Inlägg
    6
    Kan nog stämma bra det. Problemet inträffar troligtvis bara första gången man vill kopiera och klistra, därav min misstanke om en variabel som inte har initieras som den ska.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •