Jag har ju testa Dubbelgångaren 2 och stora fördelen för min del jämfört med den inbyggda kontrollen i Family Tree Maker är att programmet inte kör alla kontroller på en gång. Här vet man att jag vid en körning ska kolla riktigheten i anmärkningen på ett visst sätt, mycket enklare än att två personer "på något sätt" anses vara samma. I FTM får man ju också ofta högsta säkerhetsgrad för dubblett vid det vanliga förhållandet att man har t.ex. bröderna Per Jonsson 1783-1785 och 1788-1836, det ger maxpoängen 1000 medan en verklig dubblett ofta får 900...
Det jag kunde märka som negativt med D2 var att om jag gjorde en mindre strikt kontroll för att hitta fler möjliga dubbletter så blev det ibland dubbletter i rapporten - samma möjliga dubblettpar förekom fler än en gång.
Fördelen med inbyggd kontroll, som i FTM, skulle ju vara att man kan klicka på ett namn i listan och direkt i programmet komma till den personen och ändra/ta bort den. men då kraschar ofta FTM...
Ett annat bra och användbart program är Genealogica Grafica: http://www.genealogicagrafica.nl/