Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Arbetsgrupp

  1. #1
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039

    Arbetsgrupp

    Kan tänka mig att diskutera och lämna synpunkter på en Genealogisk databas.
    Senast redigerat av Phryxe den 2011-08-22 klockan 17:28. Anledning: Lade till URL

  2. #2
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Det är välkommet! För närvarande är vi lite i limbo - tanken är att först formulera vad vi ska göra, och sedan gå ut öppet och försöka hitta fler intresserade. Det har dock inte passerat första stadiet, mycket pga mig. Jag gör så att jag tar det med dig via privat email till en början, med hopp om att vi snarast ska kunna återvända till offentliga kanaler som forum och wiki. Andra intresserade får gärna höra av sig här i forumet!
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  3. #3

    Torbjörn Öqvist
    Medlemsnr
    15948
    Inlägg
    1
    Kan tänka mig att diskutera och lämna synpunkter på en Genealogisk databas.

  4. #4
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Är projektet fortfarande i dvala? Läste nånstans (minns inte var) att man bestämt att födelse- och dödsuppgifter ska läggas i en databas på traditionellt sätt och att resten hamnar i en wiki ... Undrar om det är mer som är förutbestämt!?

  5. #5

    Runar hortlund
    Medlemsnr
    06015
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    109
    Kongruensfall i släktforskning.
    I matematik: Om 3 element i en triangel är lika med motsvarande element i en annan triangel så är trianglarna kongruenta.
    I släktforskning: Om i databasen finns 2 giften där personernas namn är lika så är det förmodligen tal om dubbletter. Vi har nu en förbättrad version av Dubbelgångaren 2 som söker igen sådana dubblettkandidater. Det kan hjälpa oss att i databasen RGD ingående personer bara förekommer på ett ställe.

  6. #6

    Runar hortlund
    Medlemsnr
    06015
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    109
    Vi fick ett oväntat resultat med dubblettsökning av par.
    Personer som haft föräktenskapliga förbindelser och senare gift sig, eller gift om sig med samma person hamnar också i kandidatlistan som därför blir onödigt lång.

  7. #7

    Runar hortlund
    Medlemsnr
    06015
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    109
    Nu har vi även åtgärdat detta det senaste problemet. Men har du, som läser detta, en riktigt stor databas så vill jag gärna testa den. Hör av dig!

  8. #8

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    242
    Jag har ju testa Dubbelgångaren 2 och stora fördelen för min del jämfört med den inbyggda kontrollen i Family Tree Maker är att programmet inte kör alla kontroller på en gång. Här vet man att jag vid en körning ska kolla riktigheten i anmärkningen på ett visst sätt, mycket enklare än att två personer "på något sätt" anses vara samma. I FTM får man ju också ofta högsta säkerhetsgrad för dubblett vid det vanliga förhållandet att man har t.ex. bröderna Per Jonsson 1783-1785 och 1788-1836, det ger maxpoängen 1000 medan en verklig dubblett ofta får 900...

    Det jag kunde märka som negativt med D2 var att om jag gjorde en mindre strikt kontroll för att hitta fler möjliga dubbletter så blev det ibland dubbletter i rapporten - samma möjliga dubblettpar förekom fler än en gång.

    Fördelen med inbyggd kontroll, som i FTM, skulle ju vara att man kan klicka på ett namn i listan och direkt i programmet komma till den personen och ändra/ta bort den. men då kraschar ofta FTM...

    Ett annat bra och användbart program är Genealogica Grafica: http://www.genealogicagrafica.nl/

  9. #9

    Runar hortlund
    Medlemsnr
    06015
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    109
    Att i Dubbelgångaren 2012 samma dubblettpar förekommer fler än en gång har jag inte märkt. Däremot så kan en person återkomma i dubblettpar med andra personer.
    Nu finns det också manual på norska och danska för den intresserade.
    Välkomna, Runar
    Senast redigerat av m06015 den 2012-09-18 klockan 12:32.

  10. #10

    Helge Svantesson
    Medlemsnr
    11996
    Ort
    Larv
    Inlägg
    4
    Jag har tidigare erbjudit mej komma med tips. Jag har lång erfarenhet av att registrera uppgifter i databas så jag vill gärna vara med på ett tidigt stadium.
    Är det inplanerat något möte inom närmaste tiden?
    Helge

  11. #11
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Arbetsgruppen arbetar med ett material som ska presenteras för styrelsen i slutet av oktober månad. Om det faller väl ut så får vi anledning att återkomma med vad som behövs för att komma vidare.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  12. #12
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Vi stänger denna diskussion efter som arbetsgruppen avslutat sitt arbete och ett projekt startat för det fortsättningen.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •