Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: PC eller MAC

  1. #1

    PC eller MAC

    Min Dator börjar bli seg,jag har en Windows PC ,Nu har jag tänkt att byta till MAC,
    Jag undrar om någon har erfarenhet av detta ,kan man föra över allt till MAC?
    GÖR JAG FEL SOM BYTER????
    NYMMEN

  2. #2
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Vilket är godast, äpplen eller päron? Svaret beror på vilken smak man har. De flesta program har sina motsvarigheter på den alternativa plattformen, men det är inte alltid man kan konvertera filer från det ena till det andra programmet. Kort sagt, man kan inte svara generellt på en sådan fråga.

  3. #3
    Det var ett bra ?? svar jag blir inte klokare på det

  4. #4
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Någon annan kanske kan ge dig ett bättre svar, men jag tror det blir svårt utan att veta vad du menar med "föra över allt till MAC"!?

  5. #5
    JAG VILL JU KUNNA FÖRA ÖVER ALLT MITT MATERIAL TILL MAC,O SEDAN FORTSÄTTA ATT SKRIVA IN NYTT.

  6. #6

    Kristian Jerméus
    Medlemsnr
    17723
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    15
    Om du vill använda dig av Disgen så är inte Mac att rekommendera. Har för mig att dom slutat utveckla programmet för Macen.

  7. #7

    Ove Billing
    Medlemsnr
    895
    Inlägg
    10
    Jag är PC-frälst men vill veta om man inte kan köra Disgen i en MAC, som på något sätt gjorts om till en virtuell PC. Går kanske bara med vissa typer av MAC? Tacksam för en liten förklaring av begreppen! Vet egentligen inget om MAC

  8. #8

    Kristian Jerméus
    Medlemsnr
    17723
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    15
    Antar att det går att köra Disgen på Macen också men kvaliteten brukar alltid bli sämre när man emulerar. Däremot är jag också sugen på en mac som jag aldrig prövat trots att jag har haft dator sen 1984. Problemet är att man antagligen får emulerar alla cd-skivor med folkbokföringar och dödböcker också.

  9. #9
    VAD MENAS MED EMULERA?

  10. #10
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Inte skriva med stora bokstäver, det brukar tolkas som att du SKRIKER och det gör du nog inte..

    "Emulera" betyder i det här fallet att macen kör något program som översätter instruktionerna i ett pc-program till sådana instruktioner som macen kan begripa, och därmed kan man köra pc-program även på en mac även om det då går långsammare.

    Numera behöver man inte "emulera" utan man kan "virtualisera" vilket enkelt uttryckt innebär att macen får köra en kopia av Windows i en särskild del av minnet och där man man köra pc-program ungefär som om det vore på en pc, samtidigt som macen fortsätter att köra sitt vanliga operativsystem och program parallellt med detta.

    Nu är jag inte macanvändare själv (än så länge) men för att svara på din ursprungliga fråga: ja, du kan flytta alla data till macen och fortsätta som tidigare, men det är inte alldeles enkelt. Någon av mac-faddrarna kanske kan bistå med råd.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  11. #11

    Helge Olsson
    Medlemsnr
    4859
    Ort
    Anderslöv
    Inlägg
    15
    Använder Mac sedan mer är 20 år och kör Disgen 8.2a i en MacBook Pro, med OS X10.6, Parallells, Windows 7, samt Reunion 9,
    Skall försöka svara på frågorna

    1) kan man föra över allt till MAC?,
    - Med en s k Gedcom-fil kan man föra över uppgifter mellan släktforsknings-program. Men - från Disgen 8 följer bl a källorna, inte med vid exprten

    2) Om du vill använda dig av Disgen så är inte Mac att rekommendera.
    - Disgen 8.2 fungerar utmärkt med ett undantag - porträttbilder inlagda i Disgen följer inte med till en skapad RTF-fil - Men det kommer att åtgärdas

    3) Gör jag fel som byter???
    - Det tycker jag inte - Du får möjlighet att köra andra släktforsknings-program som t ex Reunion och MacStamträd - båda bra på bl a grafik och bilder

    4) Jag är PC-frälst men vill veta om man inte kan köra Disgen i en MAC, som på något sätt gjorts om till en virtuell PC. Går kanske bara med vissa typer av MAC?
    - På Macar med Intel-processor tillverkade efter 2006 kan man köra Windows-program, som t ex Disgen 8

    5) Problemet är att man antagligen får emulerar alla cd-skivor med folkbokföringar och dödböcker också
    - Släktforskarförbundet har sålt 12 000 Cd-skivor - med emulator som t ex Parallells går de att använda i Macar med Intelprocessor

  12. #12

    Helge Olsson
    Medlemsnr
    4859
    Ort
    Anderslöv
    Inlägg
    15
    Hej Ove ! På Macintosh-datorer med Intel-processor - fr om 2006, kan man köra Windows-program som t ex Disgen 8.2.
    Har en MacBook Pro med Parallells, OS Windows7, där jag kör Disgen 8.2c. En del inställningar får ändras och anpassas i Macen, t ex den att skapa register med F9. Även en del annat fungerar inte optimalt i Disgen, t ex det att i en skapad RTF-fil, följer inte de bilder med som är inlagda i Disgen. Jag har testat en lösning på det problemet, som jag presenterar i Macspalten i Diskulogen nr 95. Om den lösningen håller vad den lovar och fungera fullt ut, så har vi ett väl fungerande Disgen-program i Macen.

  13. #13

    Inga Berfors
    Medlemsnr
    22882
    Inlägg
    13
    Jag använde en PC fram till sommaren 2010 då en köpimpuls blev en Mac. (Macbook OS X, version 10.6.8 med 2GB) Jag "prenumerar" på Support och har hitintills klarat av allt som jag ställts inför. Ringer supporten och får hjälp. Jag är jättenöjd med mitt köp. MEN före jul tog jag fram mitt släktforskningsmaterial från 2004.

    Då blev jag påmind om att DISGEN inte går att köra i Mac utan att köpa en tillsats(parallell el dyl) så att den kan läsa Windows, plus att jag måste installera Windows i Macen.

    Nu står jag inför följande frågeställningar
    1. Skall jag fortsätta släktforska i en PC och ha den till "bara" släktforskning?
    2. Skall jag köpa ett emulatorprogram (parallel el dyl)och fortsätta i Macen?
    3. Skall jag byta till Macs släktforskarprogram Reunion?
    4. Skall jag byta till GRAMPS som går på båda (och är gratis)

    En dag vet jag säkert, men fram till dess...!
    Har någon erfarenhet av GRAMPS? Jag har erfarenhet av DISGEN och trivs bra med det, men också nyfiken på annat. Kom gärna med synpunkter.

    Hälsningar
    Inga

  14. #14

    Helge Olsson
    Medlemsnr
    4859
    Ort
    Anderslöv
    Inlägg
    15
    Hej Inga !
    Det är ju också en kostnadsfråga - Parallells och Operativsystem Windows 7 måste Du ha för att köra DG8.2c och för att kunna använda Släktforskarförbundets CD-skivor
    - och det kostar tillsammans kanske ett par tusenlappar.

    Reunion 9 är ett bra program och är tillfälligt prissänkt t o m 31/1 2012. Det gäller både paket med komplett svensk version och den svenska tilläggsfilen för den som skaffat en engelsk Reunion 9 på egen hand från USA.
    Reunion 9 Endast svensk översättningsfi julpris t o m 31/1 2012 kräver även Reunion 9 på engelska 750 SEK (600)
    Reunion 9 Julpris t o m 31/1 Släktforskning på svenska, minst Mac OS X 10.3.9, ÅF-rabatt 10% vid köp av 2, 15% vid köp av 3 19 i lager 1095 SEK (876)
    Min rekommendation är att Du fortsätter med DG8.2c i Din PC. Laddar hem den engelska gratisversionen av Reunion 9 - Då har Du möjlighet att jämföra de båda programmen - Gillar Du Reunion-programmet så köp det.
    Har Du fler frågor så skicka dem till unahans@telia.com
    Hälsningar
    Helge

  15. #15

    Ove Tegnér
    Medlemsnr
    9309
    Ort
    Stora Höga
    Inlägg
    4
    Vet inte om man skall skrattgråta eller inte över kommentarerna ovan, men varför skall man köra MAC om de flesta programmen man vill använda bara finns för PC?
    Ännu mer dumt blir det om man t.o.m. skall emulera Windows i Macen.
    Helidiotiskt i kvadrat.
    PC'n är seg? Fixa det då. Installera om eller uppgradera PC'n eller köp ny. MAC är inte ett vettigt alternativ om man inte har använt t.ex. Reunion för MAC från början.
    Det går att använda MAC, det går att köra PC program. Javisst, med en del möda, men varför krångla?
    Varför?

  16. #16

    Kristian Jerméus
    Medlemsnr
    17723
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    15
    Finns dom som kör Reunion på Mac och har en pc jämte för att köra olika register. Är nog en smaksak men 9309 har rätt i att det är dumt att emulera program.

  17. #17

    Helge Olsson
    Medlemsnr
    4859
    Ort
    Anderslöv
    Inlägg
    15
    Hej Ove ! Förstår att Du aldrig har provat en Mac - Du vet inte vad Du har missat - en gång Mac alltid Mac. Inte alls krångligt, tvärt om.

  18. #18

    Camilla Ohlsén
    Medlemsnr
    59572
    Ort
    Härjedalen
    Inlägg
    11
    Tänder liv i den här diskussionen igen. Jag står inför att behöva köpa dator eftersom jag vill börja använda Disgen och min jobbdator är spärrad för installation av privata program. Jag jobbar med PC och har alltid använt det men eftersom jag har både iPhone och iPad skulle det vara bra med en bärar Mac. Så - vad säger ni som arbetar idag med programmet, hur funkar det att använda Disgen i en Mac?

  19. #19
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej!

    Jag använder såväl Mac som PC, Mac är av relativt nytt datum skall erkännas.

    Du kan ha en partition på hårddisken i din Mac där du kan köra Windows och därmed Windows program som t.ex. Disgen.

    Jag måste emellertid erkänna att jag tyckte det var för bökigt, jag skulle starta om datorn varje gång med antingen Mac Os eller Windows. Så jag skaffade MacFamilyTree för släktforskning på Macen och fortsätter med Disgen på min PC.

    Det ger visserligen lite extra jobb att jag får föra in uppgifterna 2 gångar, men jag tycker det är överkomligt.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  20. #20

    Camilla Ohlsén
    Medlemsnr
    59572
    Ort
    Härjedalen
    Inlägg
    11
    Ok, tack för svar! Då låter det som PC för mig. 😊

  21. #21

    Mikael Winbladh
    Medlemsnr
    17835
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    310
    Disgen är bara utvecklat för Windows på en PC.
    Det går inte att rakt av köra Disgen i Mac på en Apple dator.
    Däremot går det att gå runt det på sånt sätt som Hans-Peter gör genom att installera Windows på en Apple dator. Han kör det då inte i en Mac även om det är på en Apple dator.
    Sen kan man installera diverse olika program i Mac så att det sedan går att köra Disgen i sin Apple dator. Till exempel en emulator eller virtuell dator med Windows och däri sedan köra Disgen.
    Mikael Winbladh - Verksamhetsledare DIS

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •