Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Personer saknas i webbpresentation

  1. #1

    Britt Hansson
    Medlemsnr
    62068
    Ort
    Boden
    Inlägg
    8

    Personer saknas i webbpresentation

    När jag tittar på min webbpresentation av släkten följer inte alla personer med. Min pappa syns, men inte min mamma. Min farmor saknar ett av sina barn. Min mormor syns, men hon har inga barn. Jag hittar inte felet, men upptäckte att det finns en röd ruta i högra hörnet vid min mammas namn. Några fler av de som saknas i webbpresentationen har samma röda ruta, men inte alla. Vad betyder rutan?

    Jag började först bygga upp ett eget träd från grunden, men sen gjorde jag ett nytt konto och laddade ner en Gedcom från MyHeritage. Det kändes tidsbesparande att ha hela trädet och sen redigera med rätt händelser och källor. Men är det dumt att göra så? Borde jag istället bygga upp allt från början?

  2. #2

    Christina Claeson
    Medlemsnr
    38969
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    266
    Exporterade du hela trädet från My Heritage via gedcom och in i Disgen för att sedan skapa en webbpresentation?
    Senast redigerat av Christina den 2024-09-26 klockan 16:07. Anledning: felstavning

  3. #3

    Britt Hansson
    Medlemsnr
    62068
    Ort
    Boden
    Inlägg
    8
    Ja, det var så jag gjorde.
    Är det dumt att bygga vidare importerat släktträd från My Heritage?

  4. #4

    Christina Claeson
    Medlemsnr
    38969
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    266
    Testade själv att göra en import från My Heritage till Disgen för att kolla och det går ju att justera i Disgen om det inte är för mycket att skriva in.
    (Alla mina personer i trädet kom med).

  5. #5

    Britt Hansson
    Medlemsnr
    62068
    Ort
    Boden
    Inlägg
    8
    Tack för ditt svar! Alla personer med barn finns med i Disgen i familjeöversikten.
    Det är när jag gör Webb-presentationen som vissa faller bort. Sen är det den där lilla röda fyrkanten som finns på några personer i familjeöversikten. Jag förstår att det är en markering för att visa att något är fel, men jag hittar inte felet. Jag får väl prova radera personerna och ta in dem igen. Men det kan ju vara alltför mycket jobb, som sen inte fungerar i längden. Kanske är felet på en djupare nivå.

  6. #6

    Christina Claeson
    Medlemsnr
    38969
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    266
    Kan du ta en skärmklipp på hur det ser ut?

  7. #7

    Britt Hansson
    Medlemsnr
    62068
    Ort
    Boden
    Inlägg
    8
    röd ruta.jpg På bilden syns min mormor och morfar med nio av 10 barn. De båda och min mamma har en röd fyrkant, som jag inte förstår. De andra syskonen har inte samma felmarkering, men de kommer ändå inte med i webbfilen. Jag kom på att det kan vara något som hänger ihop med att min mormor och hennes syster gifte sig med var sin bror. Kanske har jag gjort något fel när jag skulle registrera anförlust. Men det gäller ju förstås inte min mor. Hon finns bara i en upplaga. Hoppas att bilden kom med

  8. #8

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    509
    Den lilla röda fyrkanten betyder inte att något är fel utan att personen i fråga ingår i en byggd an- eller stamtavla. Eftersom det saknas personer i webbpresentationen, kanske du bara tagit med personer i an-/stamtavlan. Kontrollera också markeringen att begränsa webbpresentationen enligt "DIS policy". Om du vill ha med alla personer, stäng eller avmarkera an-/stamtavlan och avmarkera "begränsa enlig DIS policy". (Dessa inställningar finns i Webbpresentationens inställningar.)

  9. #9

    Britt Hansson
    Medlemsnr
    62068
    Ort
    Boden
    Inlägg
    8
    Tack för det svaretTJag vet inte att jag har gjort någon begränsning, men kanske min mor var i fokus på familjeöversikten, så jag skapade webbpresentationen. Jag får göra ett nytt försök.
    Jag upptäckte längst ner på raden Namnregister Ortsregister, ett litet i När jag klickade på i:et fick jag upp en teckenförklaring och där fanns mitt mammas namn, även om hon inte fanns med Namnregistret. Kanske tyder det på att hon var i fokus. teckenförklaring.jpg

  10. #10

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    509
    Enligt teckenförklaringen har du skapat en antavla för Gerda Sofia Norberg. Om du vill ha med alla personer i webbpresentationen måste du antingen stänga antavlan eller se till att avmarkera antavlan i webbpresentationens inställningar. Om du vill ha med alla i webbpresentationen, avmarkera alla kryssrutor i inställningsfliken "Skapa"; i fliken "Ta med", avmarkera alla kryssrutor utom den sista "personer i hela databasen eller i en vald söklista....", som ska vara markerad. När du sedan avslutat inställningarna och klickar på "Skapa presentation", kommer det upp ett sista fönster (efter en eventuell varning att mappen inte är tom) "Välj de personer som ska ingå:" och där ska du välja "Alla inmatade personer". Lycka till!

  11. #11

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    509
    Med tanke på att din mammas namn fanns i teckenförklaringen men inte i Personregistret: det kan bero på att det inte skapades någon ansedel men hon var ändå med i en antavla. Det är i fliken "Ta med" i webbinställningarna som man väljer om byggda tavlor ska vara med och, oberoende av detta, för vilka personer man ska skapa ansedlar. Man kan alltså skapa en antavla och/eller en stamtavla utan att skapa några ansedlar för personerna i tavlorna eller ansedlar för ett urval personer utan att man har några skapade an-/stamtavlor.

  12. #12

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    509
    Kryssrutan "Ta bara med personer enligt DIS policy" på inställningsfliken "Skapa" är markerad som standard (default). När den är markerad gäller följande:
    Personer som har angivet dödsår får visas efter 10 år;
    Personer utan angivet dödsår får visas 110 år efter födelseåret;
    Personer utan vare sig födelse- eller dödsuppgift får visas 110 årefter sista levnadshändelse med årtal;
    Händelser med årtal före 1500 används inte.

    Det kan också förklara att en del personer inte kom med.

  13. #13

    Britt Hansson
    Medlemsnr
    62068
    Ort
    Boden
    Inlägg
    8
    Nu har jag kommit en bit på vägen. Jag upptäckte att jag själv fanns i två upplagor.
    Person 1 var bara Britt Hansson utan släktingar
    Person 2 var Britt* Solveig Hansson med alla släktingar.
    Då raderade jag person 2 och lade in person 1 som syster till min bror. Nu finns jag med i familjeöversikten. Tyvärr finns fortfarande inte min mamma med som barn till sina föräldrar. Nu har hennes föräldrar fyra av 10 barn, trots att de finns med i Familjeöversikten. Kanske mamma inte finns med för att hon fortfarande lever? Men de andra syskonen finns inskrivna som döda. Jag fortsätter att leta. Tack vare ert stöd har jag kommit en bra bit på vägen.
    Tycker ni att det är ett bra sätt att ta in en gedcom från My Heritage och sen bygga källträd och orter? I så fall fortsätter jag på den inslagna vägen istället för att börja från början och skriva in alla på nytt.

  14. #14

    Britt Hansson
    Medlemsnr
    62068
    Ort
    Boden
    Inlägg
    8
    Nu fungerar webbpresentationen. Hurra!
    Jag hade inte läst ditt svar om antal år man ska ha varit död, Edgar. Så bra!

    Jag var med på utbildningen i Släkttrim igår och sparade ner RGDN-testresultatet. Det var mycket bra. Nu ska jag kolla alla de saker som behöver trimmas.

    Tusen tack för hjälpen! Utan ert stöd hade jag inte tagit mig igenom detta. /Britt
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av BriHan den 2024-09-26 klockan 22:09.

  15. #15

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    509
    Det är nog inte webbpresentationen som är problemet, som jag trodde, utan problemet ligger nog i själva databasen. Du bör ta kontakt med en fadder, kan kanske hjälpa dig.

  16. #16

    Britt Hansson
    Medlemsnr
    62068
    Ort
    Boden
    Inlägg
    8
    Tack för rådet! Då gör jag det./Britt

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •