Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Byte av dator till Win11

Bo Arnells
    Medlemsnr
    04771

Byte av dator till Win11

Jag har bytt dator till en med operativsystem Win11.
    Allt har funkat klockrent med installation och återläsning av kopia.
    På min äldre dator valde jag att lägga filer som hör till arbetsmaterial direkt på OneDrive med koppling av filen dit. Bilder på människor har jag lagt i vanliga DGPIC. Så det är mer dokument som kan vara rätt stora som jag inte ville ha lokalt på min gamla dator.

När jag startade upp Win11-datorn hade jag det här i åtanke och försökte få till samma namn på nya datorn, men nog sjutton bestämde Microsoft att jag skulle ha ett annat namn på nya datorn.

Jag har försökt googla efter lösning att ändra i efterhand, men det är lite virrigt tycker jag. Är det någon som har ett bra råd hur jag skall göra.
    Finns någon möjlighet att "massändra" sökvägar till filer direkt i Disgen?
    Eller skall jag försöka ändra i admin så att namnet jag använde på min gamla dator registreras i nya Win11 datorn ändå?

Eller måste jag bita i det sura äpplet och genom "Byrålådan" ändra filsökvägen en efter en?

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Hej! Du kan i Byrålådan markera flera rader, och ändra sökväg till dem på en gång.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Bo Arnells
    Medlemsnr
    04771
    Hej Torgny och tack för tips.
    Ja, jag tog tjuren vid hornen och ändrade manuellt, sen upptäckte jag det här med att ändra sökvägen för flera filer samtidigt, så det hjälpt till också.
    Efter ett tag kom jag på att det snabbaste sättet var att skriva in det nya namnet i filen istället för att gå hela vägen och söka den i fil-arkivet.
    I byrålådan markerade jag filen där jag ville ändra filsökvägen.
    Klickade på mellanslagstangenten.
    Sen ställde jag mej på det gamla namnet för min onedrive i filsökvägen och markerade det.
    Klistrade in det nya namnet till min onedrive i filsökvägen med hjälp av Ctrl+V, sen OK-knappen.

Så nu har det löst sig.
    Tack för hjälp. För vissa filer använde jag ditt tips.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •