Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Radera hel släktlinje

Eje Larsson
    Medlemsnr
    54525

Radera hel släktlinje

Jag försöker hitta hur jag är släkt med lite svagare DNA träffar genom att bygga träffens släktträd. Ofta misslyckas jag. Jag skulle vilja använda DISGEN för registreringen. Vid registrering av ny person får jag då direkt info om personen redan finns registrerad. Lyckas jag hitta SGA så har jag ju dessutom redan släktträdet registrerat. Men om jag misslyckas så vill jag radera hela släktträdet för att inte ha med en massa "skräp" i min datamapp. Det kan bli en väldig massa steg att radera ett helt men ointressant släktträd. Det vore toppen att ha ett kommando där man kan ta bort en hel antavla eller stamtavla med ett kommando. Man kan kanske utgå från dagens "Bygg antavla" resp. "Bygg stamtavla"

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Om det är en träff och det träd du byggt utgående från den, så kan du göra såhär.
    1) Med träffen som centrumperson, höverklicka och välj "Skapa söklista med den personen",
    2) I söklistans vänstermeny > Mer-ikonen välj "Utöka söklistan" och välj "alla som på något sätt är släkt.
    3) I den utökade söklistan markera alla rader (ctrl-A), högerklicka och välj "radera alla markerade personer"

Ett bättre alternativ är att när du lägger in en DNA-träff och sedan bygger dess träd, att du då ser till att de får en egen flagga.
    De tkan du göra genom att definiera en ny flagga, och ange i kolumnen standard att den skall sättas på alla nya personer.
    Då kan du med den detaljerade sökningen söka på den flaggan och får en söklista där du kan radera personer på samma sätt.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Eje Larsson
    Medlemsnr
    54525
    Tack! Här har man jobbat med DISGEN i nästan 10 år och missat denna finess

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •