-
Disbyt 2025
Jag söker Karl Gustaf Geijer.
Gamla Disbyt ger 45 personer som heter så.
Nya Disbyt ger 100 svar, men bara en Karl Gustaf Andersson Geijer som inte är med i "gamla".
Är det olika databaser?
-
Jag upplever sökresultaten som mindre distinkta i Disbyt 2025. Jag gjorde samma sökning i gamla och nya Disbyt. I den gamla fick jag 19 träffar som alla såg ut att peka på den person jag sökte. I nya Disbyt får jag 71 träffar där flera av dem tycks peka på någon annan person (fel födelseår, ...) och de bästa träffarna kommer inte överst.
-
Jag får lite bättre resultat med Karl +Gustaf Geijer.
Men det blir ändå 90 svar som måste sorteras för att komma i jämförelseläge t.ex.
Varför finns inte exakt sökning?
Och varför svarar ingen från DIS/Disbyt?
-
Det ska nog vara samma databas men uppdateringen kan skilja. Se längst ner på respektive startsida.
Enkel sökning i DISBYT 2025 ger samma resultat som standardsökning i gamla.
+Carl +Gustaf ger hyfsat nära exakt resultat.
Senast redigerat av m34027 den 2025-12-10 klockan 10:49.
-
Ett fall som jag provade nu med en sökning skapad i Disgen: förnamn: Jöns Erik, efternamn: Edman, församling: Vilhelmina, länsbokstav: AC, startår: 1828, slutår: 1887. Gamla Disbyt gav fem träffar. Alla tycks peka på samma person även om fokus är lite olika från bidragsgivarnas håll, någon tycks vara mest intresserad av första giftermålet medan andra listar hustru och barn från andra giftermålet. Jag gjorde sedan sökning med samma uppgifter i Disbyt 2025 och då får jag 13 svar + 11 svar från kompletterande enkelsök. Om vi börjar med de 13 första svaren är fem en annan person, summan av avvikelser i datum, födelseort och/eller namn är för stort. Återstående 8 plus en från kompletterande enkelsök är, även om uppgifterna i vissa fall skiljer sig från mina, fortfarande intressanta. I det avseendet är Disbyt 2025 bättre! Det blir bättre om jag skriver +Jöns +Erik, men jag ser ingen förklaring till varför. Finns det något motsvarande när jag skriver in årtalen, att jag bara vill ha träffar där personen har fötts 1828 och/eller dött 1887?
-
ett + före sökordet anger att det måste finnas med i sökresultatet.
Om du anger År från och År till med 1828 och väljer FÖDD i stället för ALLA TYPER så får du bara träffar som föddes 1828
Behörigheter för att posta
- Du får inte posta nya ämnen
- Du får inte posta svar
- Du får inte posta bifogade filer
- Du får inte redigera dina inlägg
-
Forumets regler