Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Programmet kraschar

Mats Myrenås
    Medlemsnr
    05243

Programmet kraschar

Jag har Disgen 2025 på en laptop med Windows 11. Om denna går i viloläge så kraschar programmet. Jag prövat med att radera och hämta hem programmet på nytt men det verkar inte hjälpa. Är det någon som har tips om vad man kan göra?

Olle Fåk
    Medlemsnr
    1360
    Jag ser i kraschfilerna att du har din datamapp på enhet D: eller G: som inte är fasta. Det som verkar hända är att disken med din datamapp startar långsammare än Disgen, så disken går inte att läsa när Disgen startar eller kör vidare.

Det är ju inte mycket som vi från Disgen sida kan göra åt det, men du kanske ska flytta din datamapp till en fast disk eller stänga Disgen innan datorn går till viloläge.

Hans-Olov Ericsson
    Medlemsnr
    21968
    Håller nog inte med om att Disgen inte kan/bör göra något åt denna krasch. Detta råkar jag också ofta ut för.
    Det är kanske inte helt ovanligt usecase att lagra sin disgenmapp på en NAS, på en server eller i molnet?
    Jag gör dagliga automatiska backuper på min server så på så sätt är datat alltid säkrad även om hårddisken går sönder eller laptopen försvinner. Använder därför nästan aldrig den inbyggda backupen.
    Problemet verkar uppstå när Disgen tappar kontakten med nätverksdriven ( tex WiFi försvinner ett tag eller laptopen går i sleep) och kraschar därefter även om WiFi har kommit upp igen och disken finns där när man åter accessar Disgen.
    Har aldrig detta problem med andra program, så det borde kanske gå att åtgärda även för Disgen ? Åtminstone inte krascha helt som den gör idag.

Sten-Rune Frödelius
    Medlemsnr
    31749
    Hej
    Kraschar ofta när man ändrar på sin filtrering i söklistan samt även ändrar i datafälten och jag har stationära hårddiskar som är igång.
    Har inte märkt att det skulle vara oftare när datorn varit i viloläge.

Olle Fåk
    Medlemsnr
    1360
    Lillen,
    problemet med krascher i filtrerad söklista är nåt helt annat. Det felet har vi hittat och det är rättat i nästa programversion.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •