Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Att söka notiser med viss källa

Lars Skillius
    Medlemsnr
    19780

Att söka notiser med viss källa

Jag önskar söka fram mina notiser med Genlines GID-nummer (noterade GID följt av en sifferserie). Efter att ha nollställt sökvertyget har jag i dess ruta Källa (under fliken Ytterligare villkor) skrivit GID. Men den söklista som då blir resultatet innehåller märkligt nog också massvis med namn vilkas notiser saknar GID-nummer (trots att jag inte har någon Gideon eller liknande som källa).:confused:

Vad gör jag för fel? Vad bör jag skriva i sökrutan för att få fram endast de personer där GID-nummer är en källa?

Lars Skillius
    Medlemsnr
    19780
    Nja, det blev vid noggrannare granskning uppenbart att söklistan också visar personer, vilkas vigselnotis innehåller GID-nummer. Så avvakta med ev. råd. Jag bör nog gå igenom detta ytterligare. Och hör jag inte av mig igen i denna fråga så har jag varit ute i ogjort väder.

Sten Magnusson
    Medlemsnr
    6438

Källa

Citat Ursprungligen postat av m19780 Visa inlägg
    Nja, det blev vid noggrannare granskning uppenbart att söklistan också visar personer, vilkas vigselnotis innehåller GID-nummer. Så avvakta med ev. råd. Jag bör nog gå igenom detta ytterligare. Och hör jag inte av mig igen i denna fråga så har jag varit ute i ogjort väder.
    GID-nummer är ingen källa. Det är enbart ett indexeringsnummer till en specifik sida i en arkivhandling. Källan är t.ex. en kyrkbok, dombok, bouppteckning enligt befintlig volymnumrering.

Mvh/Sten Magnusson

Lars Skillius
    Medlemsnr
    19780
    Nä och det är bl a därför som jag bytt ut alla mina resterande GID-nummer mot t ex "en kyrkobok, dombok..."

Sten Magnusson
    Medlemsnr
    6438
    Citat Ursprungligen postat av m19780 Visa inlägg
    Nä och det är bl a därför som jag bytt ut alla mina resterande GID-nummer mot t ex "en kyrkobok, dombok..."
    OK! Är det så verkar vi ha samma syn på ämnet. Jag uppfattade det nämligen att du syftade på GID-nummer när du skrev om källor.

Ett bra sätt att ange källor tycker jag t.ex. är Arkiv Digitals system där man anger Socken/volym/tidsperiod/sida enligt gängse arkivförteckningar.

Mvh/Sten Magnusson

Lars Skillius
    Medlemsnr
    19780
    Ja, det är precis så jag gör.

Sten Magnusson
    Medlemsnr
    6438
    Citat Ursprungligen postat av Malviken Visa inlägg
    OK! Är det så verkar vi ha samma syn på ämnet. Jag uppfattade det nämligen att du syftade på GID-nummer när du skrev om källor.

Ett bra sätt att ange källor tycker jag t.ex. är Arkiv Digitals system där man anger Socken/volym/tidsperiod/sida enligt gängse arkivförteckningar.

Mvh/Sten Magnusson
    I det av mig citerade inlägget från förra gången jag skrev glömde jag tillägga att det ju går alldeles utmärkt att lägga till GID-numret på slutet i källhänvisningen som kompletterande upplysning. Så här t.ex. Socken/volym/tidsperiod/sida/GID-nummer.

Mvh/Sten Magnusson

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •