Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ort med bild

  1. #1

    Ort med bild

    Hej, Om man lägger tiii en ny ort, t.ex. ett soldattorp, och lägger till en bild så blir bilden knuten till en person via notis. Kan man inte knyta orten till bilden så att alla boende på torpet får torpet presenterat med bild på tex ansedeln?

  2. #2

    Håkan René
    Medlemsnr
    6892
    Inlägg
    55
    När du lägger in ditt soldattorp i ortdatabasen kan du lägga in fotografiet samtidigt. Det finns en flik för detta i dialogrutan för "redigera orter".

  3. #3

    Sten Magnusson
    Medlemsnr
    6438
    Inlägg
    107

    Bild i ansedel

    I DISGEN finns en möjlighet att lägga in bilder med direkt anknytning till den person och notis som avses. Tryck bara på CTRL+6. Då kan man ju t.ex. lägga in en bild på ett torp i direkt anknytning till det man skriver om torpet.

    Mvh/Sten Magnusson

  4. #4

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    Citat Ursprungligen postat av hakanrene Visa inlägg
    När du lägger in ditt soldattorp i ortdatabasen kan du lägga in fotografiet samtidigt. Det finns en flik för detta i dialogrutan för "redigera orter".
    Hej. Jo jag har lagt in några bilder med den metoden. Men någon bild dyker inte upp vid "utskrift" !
    Borde inte bilden finnas med bland "Notiser" för personen ifråga ?
    Ser också att man INTE kan redigera bildens storlek under fliken. Undrar vilken storlek det blir då.

    Undrar
    Kåre

  5. #5

    Kristina Andersson
    Medlemsnr
    11545
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    37
    En bild som läggs in i ortsdatabasen kommer ut tillsammans med ortsbeskrivningarna när man väljer att skriva ut dessa i samband med utskriften, inte bland notiserna.

  6. #6

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    Tack för detta KristinaA
    Jag trodde för "ett ögonblick" att om man lägger till en bild för ett torp i "Ortsdatabasen", så skulle den dyka upp i ALLA personers notissida i framtiden, som bott på detta torp. Då har jag missuppfattat tidigare inlägg.
    Får då fortsätta med att "pilla dit" detta med bilder för hand.

    Stort tack för att du klarade ut detta!

    Kåre

  7. #7

    Inger Amnefelt
    Medlemsnr
    10065
    Inlägg
    199
    Om man nu har en bild på en plats i ortsregistret, Vore det då inte lämpligt att utnyttja den databaskopplingen isamband med utskrifter också.
    Jag har alltid retat mig på att behöva länka in en bild många gånger.
    En flagga i samband med att man väljer ort vore i mina ögon en logisk lösning.
    Denna flagga skulle ge användaren en möjlighet att ange att bilden ska skrivas ut i samband med utskrifter och exporter till HTML eller Google

    God Jul önskar Inger Amnefelt m10065

  8. #8

    Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Inlägg
    115
    Gomorron!
    Jag håller helt med!
    I mitt fall lägger jag in en kartbild som visar var i Sverige födelseförsamlingen ligger för personen ifråga. Det är ju inte alltid så lätt att förstå var den ligger, och bryter också mot den ofta stora textmassan, som inte heller är fel.
    Detta får jag alltså då göra för varje kartbild jag vill få upp bland notiserna..
    Om man kunde knyta en kartbild till födelseplatsen så kom den upp automatiskt för varje person som tilldelas denna plats.
    Detta gäller ju då också för platsen för den avlidne.

    Hälsar
    Kåre

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •