Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 2 backup-mappar...

  1. #1

    Hans Peter Wiehen
    Medlemsnr
    8237
    Ort
    Solna
    Inlägg
    83

    2 backup-mappar...

    Min Disgen-version är 8.2c. Jag har en mapp som heter C:\Dg82Data\DgBackup. Jag har också en mapp som heter Den här datorn/Delade dokument\Dg82Data\DgBackup. I den förra ligger det säkerhetskopior som jag har gjort tidigare under året. I den senare ligger det säkerhetskopor som jag har gjort idag. Varför finns det 2 backup-mappar med olika innehåll?
    /hans peter

  2. #2

    claes embäck
    Medlemsnr
    11241
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    19
    Det räcker med en mapp den senare är den rätta tycker jag. Du kan ta bort den som heter C:\Dg82Data\Dgbackup.

    Claes embäck

  3. #3

    Hans Peter Wiehen
    Medlemsnr
    8237
    Ort
    Solna
    Inlägg
    83
    Tack, Claes, för svaret. Jag är dock en försiktig general och dessutom något konfunderad. Det där med "tycker jag" känns något vagt. Anledningen till varför jag överhuvudtaget funderar är att jag tvingats formatera om min HD. När jag har återinstallerat Disgen (8.2c), återställt datamappen från min backup till ursprunglig plats (C:\Dg82Data) och vill återläsa min senaste säkerhetskopia, hittar Disgen ingen. Paniiik, paniiik…
    Jag upptäcker så småningom att Disgen istället spar den på en annan plats, nämligen Delade dokument\Dg82Data , men att man vid återläsningen kan välja en annan plats än den som Disgen föreslår. Ordningen är återställd.
    Jag skulle dock gärna vilja få bekräftat av någon att jag saklöst kan ta bort hela datamappen på (C:\Dg82Data).
    /hans peter

  4. #4
    ...men för att vara säker på att du har kvar din backup vid en datorkrasch så lägg den på ett USB (den på hårddisken behöver du inte alls då).

  5. #5

    Lennart Söderlind
    Medlemsnr
    40626
    Inlägg
    2

    Backuper - ett datorlivs erfarenheter

    Min erfarenhet från "automatiska" backuper i PC- världen är generande dåliga. Det blir ofta Hans Peters paniklägen med en backup som inte fungerar - detta gäller speciellt vid komprimerade filformat för backupen.

    Jag gör alla mina backuper på ett USB-minne, som Rolf förordar, och inga genom DISGENs försorg. Dessutom gör jag det med C-partitionens filträd (Windows 7 i mitt fall), dvs mapparna Bibliotek>Dokument>Delade dokument>Dg8Data och Bibliotek>Dokument>Delade dokument>Disgen8 sparade på USB-minnet med hela sitt respektive innehåll. Fördelen med detta är dels att backupen blir skild från ordinarie dator, dels att jag kan spara USB-minnet på annan plats (bankfack t ex), dels att kan jag ta med USB-minnet till annan dator och förevisa hela min släktforskning utan att påverka/påverkas av den främmande datorn.

    Sedan är ju frågan när man ska ta backupen. Jag gör det i princip efter varje arbetspass, speciellt om arbetsmaterialet inte finns dokumentarat i egen ägo (med andra ord allt som datorsökes). Men detta är ju delvis ett annat ämne, men nog så viktigt - Murphy's law skall aldrig underskattas: det som kan gå fel, går fel vid sämsta tidpunkt och på det värsta av tänkbara sätt.

    /nglennart

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •