Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Html mallar

  1. #1

    Bengt Thufveson
    Medlemsnr
    24117
    Inlägg
    3

    Html mallar

    Är en flitig avnvändare av html mall 1b. Försökte nyligen använda den senaste versionen av mall 1 b, och fann då ändringar i förhållande till tidigare version som innebär att nästan alla texter är centrerade och orimligt breda. Normala läsbarhets erfarenheter visar att den som är van att läsa gör det bäst om raderan börjar till vänster och inte är längre än i normalt bokformat. Poängen med det är att man enkelt skall hitta nästa rad. Lästbarheten ökar normalt om man dessutom använder typsnitt som Times New Roman därför att de markerar raden bättre än t.ex. Arial. Jag har någon kunskap om HTML och vet hur man kan modifiera utfiler från mallarna, men inte hur man modifiera mallarna.

    Skulle de vara möjligt att ändra den aktuella mallan så att man från t.ex. samma menysida där man kan välja bildstorlek kunde få ett val också beträffande texten (typsnitt, radbredd och alternativ centrering). Sorgkanter runt bilderna har också tillkommit, det kunde gärna vara valfritt. Kanske finns några såda valmöjligheter dolda för mig. Vore i så fall härligt,

  2. #2

    Lennart Carlsson
    Medlemsnr
    01222
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    98
    Hejsan Bengt!
    Det är många år sedan jag använde HTML-mallarna men minns, att jag fann det mycket bra
    att man enkelt kunde göra ändringar efter behov och behag. Därför är det märkligt, med tanke
    på att så många har läst ditt inlägg, att ingen svarat eller kommenterat frågan.
    Det brukar ju alltid finnas någon, som följer forumet, som har insyn i arbetet med programmeringen
    av DISGEN.
    Jag hoppas med dig, att ett klargörande om HTML-mallarna kommer. Rätt som det är behöver
    kanske jag eller någon annan användare ändra i mallarna. Då vore det ju bra att veta om det går
    och hur man gör.
    /Lennart

  3. #3

    Anja Axelsson
    Medlemsnr
    44748
    Inlägg
    18
    Om man vill göra egna justeringar så kan man kopiera mappen med den mall man vill justera från mapp HtmlMallar i programmappen till HtmlMallar i datamappen.
    Tex: från C:\Program\Dis\Disgen82\HtmlMallar\Disgen8 till ..Dg82Data\HtmlMallar\DisGen8V2.
    (sökvägen syns sist i beskrivningen där man väljer mallar vid export).

    Den typ av ändringar du beskriver görs sedan i textfilen för ”style sheet” dvs screen.css i kopian av mallarna (med tex Anteckningar).
    Mall DisGen8V2 kommer sedan att vara valbar vid HTLM-export och då används de justerade filerna när utfilerna genereras.

    Korrigering: Upptäckte att inte alla mallar har CSS-filer (bla 1b), men principen för att kopiera mallar till egna mappar är den samma, men jag antar att man då får justera i .htm filerna istället.
    Senast redigerat av Anja den 2011-10-29 klockan 16:06.

  4. #4

    Bengt Thufveson
    Medlemsnr
    24117
    Inlägg
    3
    Problemet med att redigera i html-filerna uppstår när man som jag har nästan 2000 poster i databasen. Det alternative är knappast hanterligt.

  5. #5
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Citat Ursprungligen postat av m24117 Visa inlägg
    Problemet med att redigera i html-filerna uppstår när man som jag har nästan 2000 poster i databasen. Det alternative är knappast hanterligt.
    Du ska naturligtvis editera mall-filerna innan du gör exporten till HTML. Mer info om egna mallar finns på DIS wiki.

  6. #6
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Wikisidan är f.ö. här: http://wiki.dis.se/w/index.php/Egna_mallar
    Är i ganska intensivt arbete för närvarande vad jag kan se...
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  7. #7

    Anja Axelsson
    Medlemsnr
    44748
    Inlägg
    18
    Hej Bengt,
    Jag ber om ursäkt för min otydlighet! Jag skrev svaret baserat på mina egna erfarenheter av modifieringar av mall DisGen8 (som har .CCS filer), sedan upptäckte jag att den mall du refererade till (Disgen1b) saknar CCS-hantering.
    Grundtanken är dock den samma oavsett (dvs att justeringar som görs i filerna i ”mallmappen” slår igenom på de .htm filer som genereras vid export).

    Se Daniels länktips om Egna Mallar på DIS Wiki


    Mvh /Anja

  8. #8

    Rolf Carlsson
    Medlemsnr
    442
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5
    Hej,
    Upptäckte vid utskrift med de nya mallarna (4) att om det bara fanns en generation på en ansedel, så fyllde inte tabellen hela bredden av sidan.
    Fick därför lägga till en rad i css filen under .antabell med width: 100%;
    Mvh/ Rolf www.ljungbykompani.se

  9. #9

    Bengt Thufveson
    Medlemsnr
    24117
    Inlägg
    3
    m24117 tackar

  10. #10

    Gunnar Öhrn
    Medlemsnr
    11916
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    74
    Citat Ursprungligen postat av Rolf Visa inlägg
    Hej,
    Upptäckte vid utskrift med de nya mallarna (4) att om det bara fanns en generation på en ansedel, så fyllde inte tabellen hela bredden av sidan.
    Fick därför lägga till en rad i css filen under .antabell med width: 100%;
    Mvh/ Rolf www.ljungbykompani.se
    Detta är rättat nu i mallarna och kommer med när nästa uppdatering släpps.

  11. #11
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039

    Framtiden för mallarna

    Gunnar, tack för wiki-informationen om mallarna. Nu när man börjar skönja hur en mall är uppbyggd funderar jag på om det diskuterats några förändringar av HTML-exporten? Jag vet inte vad som är tänkt att hamna på Antavla2.htm, Antavla3.htm osv, men att filnamnen är förutbestämda verkar vara en begränsande faktor.

  12. #12

    Gunnar Öhrn
    Medlemsnr
    11916
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    74
    Det kommer mer info om detta på wikin!

    För de olika tavlorna AntavlaX, StamtavlaX och OversiktAnX, där x kan vara mellan 1 och 4 för antavlorna och mellan 2 och 4 för de övriga, anger siffrorna hur många generationer som visas. Disgen väljer de mallar som stämmer med det antal generationer du väljer att visa på dina HTML-sidor. Inställningarna för detta finns i fönstren "Inställningar för Ansedlar", "Inställningar för antavlor" resp "Inställningar för Stamtavlor"

    Jättebra att få frågor efterhand som texten växer fram så att jag vet vad som behöver förtydligas :-)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •